Podle BBC je česko průkopníkem pivní diplomacie

Foto: Kratky Jaromir na Unsplash

Nejvýznamnější světová destinace pivní turistiky potichu zve sládky do České republiky, aby svět naučili, jak správně pít pivo. Píše to web britské veřejnoprávní BBC.

Jde vlastně o reportáž z akce, kde se její autor potkal s různými pivovarníky. Cituje například Liama Tahenyho, řemeslného sládka z Jižní Austrálie. Ten říká, že byl v Česku ohromen znalostmi lidí o pivu, přičemž nemyslí sládky ale obyčejné lidi: „Mluví o pivu tak, jak by v Austrálii mohl jen třeba vrchní sládek nebo úplný pivní maniak.“

Taheny, hlavní sládek pivovaru Brightstar Brewing byl podle autora jedním z 20 sládků z Austrálie, Kanady a Spojených států, které nedávno pozvalo české ministerstvo zemědělství, aby strávili pět dní poznáváním české pivní kultury. Procházeli pivovary, mluvili s pěstiteli chmele i hospodskými (z britského hlediska spíš barmany).

BBC připomíná, že Češi spotřebují na obyvatele více piva než kterýkoli jiný národ a téměř dvakrát tolik než druhé Rakousko. Také, že na mnoha místech v zemi je pivo levnější než balená voda. Ačkoliv to zní hrdě, češí lékaři a adiktologové to nejspíš jako vyznamenání brát nebudou.

Každopádně britský autor zdůrazňuje, že se náš národ prezentuje jako nejlepší světová destinace pivní turistiky. Také připomíná, že stoupá popularita českého ležáku, který se v minulost spíš krčil ve stínu belgických a bavorských speciálů či typu IPA.

Program české vlády přirovnává ke kdysi obdobné snaze Thajska propagovat thajské restarace. Podle něj si ležáky ve světě díky ní získávají větší uznání.