Pražská MHD i dráhy zase zdraží. Zamíříme víc do aut?

Krátkodobé jízdenky v Praze a hlavně pro dopravu mezi hlavním městem a Středočeským krajem v rámci PID zdraží skoro o třetinu. Vyplývá to ze zprávy na serveru Novinky.cz. Ekonomicky je to logické. Ale…
Pro upřesnění, má jít o zdražení u krátkodobých jízdenek, časových se to někde nedotkne, jinde méně (u cest do kraje mají stoupnout o čtvrtinu). A hlavně, od ledna příštího roku.
Přestože největší čtenost mívají negativní zprávy a komentáře, je třeba říct jednu zásadní věc: městská doprava v Praze je velmi kvalitní. Samozřejmě můžeme nadávat na horší spojení některých okrajových částí. Na to, že se neumíme vypořádat s bezdomovci a agresivními lidmi v dopravních prostředcích. Na revizory, jimž někdy chybí empatie.
Kdo používal městskou hromadnou dopravu v jiných světových velkoměstech (ať už těch menších nebo těch obřích), mi ale asi dá za pravdu. A to dokonce i pokud jde o tolik proklínané spojení na letiště (ve srovnání s Londýnem neobstojí, ale s Charles de Gaulle v Paříži ano). Hustota, intenzita i čistota jsou na vysoké úrovni. Dá se říct, že i bezpečí. Protože i přes incidenty, k nimž bohužel dochází všude, je například pražské metro prosto dlouhých, špatně osvětlených, úzkých chodeb a temných zákoutí. Cizinci ho většinou hodnotí dost vysoko (zatímco my někdy od politiků slyšíme, že už neodpovídá požadavkům moderní doby a potřebuje investice – tedy veřejné zakázky).
Nevím, jak jsou na to různá jiná česká města, ale třeba v Plzni nebo Brně to funguje také docela dobře. Těžko říct, nakolik za to mohou základy položené ještě za bývalého režimu a nakolik rozvoj po roce 1989. Každopádně to něco stojí. Mzdy rostou, o elektrické energii nemluvě (nenechme se ukolébat tím, že letos zlevnila a podívejme se na ceny z doby před covidem).
Veřejná doprava bude vždy externalitou, kterou budou města, kraje a další entity pokrývat částečně ze svých rozpočtů. Ty samozřejmě plní firmy a občané přes rozpočtové určení daní. Ale když už ty daně máme, dává smysl je sem částečně přerozdělit. Protože na kvalitní veřejné dopravě participuje přes volnější silnice a ekologii i ten, kdo ji moc neuvyužívá.
A tady jsme u jádra problému. Pokud se bude stále víc nákladů přenášet na uživatele, může se stát, že to auto začne být lákavé. Samozřejmě ne ve srovnání s ročním „kupónem“. Tomu se asi nevyrovná nikdy. Ale je spousta lidí, kteří jezdí jen občas. Nejsou to jen turisté, kdo využívá jednodenní jízdenky nebo jízdenky na krátkou dobu. Jsou to také lidé, kteří jezdí do města třeba jednou týden nebo jednou za dva týdny. Pracovně, za rodiči, dětmi…
Popojet o pár kilometrů, pokud nemusíte platit za parkování, se už dnes vypaltí autem. Jasně, můžeme se bavit o amortizaci vozu. To se ale bavíme o častém používání. Sem tam to čistě na PHM levněji vyjde. V Praze pravda narážíte na zmíněné parkování. Ale ještě pořád to jde u leckterých obchodních domů. I když se město snaží. Nevím, jestli parkovací zóny vůbec kdy přinesly něco dobrého. Ale jak dokážou zatopit někomu, kdo třeba každý týden vozí staré nebo nemocné lidi k lékaři, o tom ví leckdo docela dost. A teď ještě popojetí autobusem v rozsahu jedné, dvou stanic (dobře, jednu může člověk ujít pěšky) přijde na 39 korun.
A to ještě od ledna zdraží i České dráhy, které v minulých letech na některých tratích zdražily opravdu razantně. Takže leckde se to autem vyplatí jednoznačně, zvlášť když nejede člověk sám (stačí dítě).
Na jednu stranu nás všichni trestají za cokoliv, co se nehodí do ekologického konceptu Evropské unie. A na druhou nás vyhánější z veřejné dopravy do aut. Samozřejmě, bylo by nefér napsat, že ta doprava má své náklady a nemalé. Avšak teorie, že to zdražení zaplatí jen turisti, se mi nějak nepotkává s realitou.




