Česko-německý automobilový průmysl se raduje předčasně
V polovině března bilancovaly své loňské hospodářské výsledky koncern Volkswagen i jeho 100% dceřiná značka Škoda. Dosažená ziskovost z prodeje nahromaděných covidových objednávek aut a realizovaných inflačních cen se ale letos a zřejmě ani napříště sotva bude opakovat.
Běžné fandy zajímají nové modely, šéfy a akcionáře automobilek ještě více hospodářské výsledky. Největší tuzemská firma Škoda Auto se pochlubila, že loni zvýšila tržby z prodeje na 26,5 miliardy eur, tedy meziročně o 26,5 % více, provozní zisk činil 1,773 miliardy eur. Ovšem s tím, že je to těžko srovnatelné s loňským výsledkem v hodnotě 0,628 mld. EUR v důsledku odepsání ruských aktivit po agresi Ruska proti Ukrajině. Značka v roce 2023 vyrobila 888 tisíc aut, meziročně o 16,1 % více. Tyto výsledky je ovšem nutno poměřit nikoli jen meziročně, ale zejména s rekordním předcovidovým rokem 2019. Tehdy Škoda Auto vyrobila 1,243 milionu vozidel a z prodeje 1,62 milionu aut dosáhla tržby „jen“ 19,8 miliardy eur. Škoda Auto, která v rámci koncernu hodně sází na nové elektromobily, ale současně pro VW i AUDI ve svém R&D centru Česana v Mladé Boleslavi nadále vyvíjí spalovací motory se zdůvodněním, že budou uplatnitelné na řadě rozvojových trhů bez tvrdých unijních emisních limitů, loni snížila investice do vývoje o 4,8 % na 1,9 miliardy eur, což představuje 7,2 % z tržeb.
Na výsledcích roku 2023 se potvrzuje, že Škoda Auto dokázala dokončit nejen objednávky nerealizované ze zpomalení dodavatelských řetězců za pandemie Covid-19. Současně s touto poptávkou navýšila ceny svých modelů. To je ovšem mimořádná situace, která se letos a ani v dalších letech očividně nebude opakovat, protože hospodářská recese v Česku i klíčovém Německu spolu s úpadkem kupní síly domácností to neumožní. Podle hodnocení OECD české domácnosti ze všech členských zemí zaznamenaly od covidové krizi dosud největší propad příjmů. Zřejmě tedy teprve nyní nastane doba tvrdé selekce hospodářství na ty společnosti, které s nějakými rezervami přežijí hospodářskou recesi, a na firmy, jež žily spíše pod heslem po nás potopa a zítřek nás nezajímá. Právě firemní pády v oblasti autoprůmyslu by mohly spustit dominový efekt se zásadním vlivem na ekonomiku a zaměstnanost.
Přestože mateřský koncern Volkswagen, do něhož se výsledky jeho české dcery konsolidují, má složitější strukturu celé skupiny, obdobný trend dohánění pandemických výpadků ve spojení s inflačním růstem cen aut byl mimořádně dobře patrný i na bilanci roku 2023 právě ve srovnání s rokem 2019. Jestliže v roce před pandemií koncern VW v celém světě vyrobil 10,8 milionu vozů s tržbami z prodeje 10,96 milionu aut ve výši 252,6 mld. eur, při výrobě v roce 2023 snížené proti roku 2019 o 14 % a prodejích nižších o 15,5 % loni dosáhl tržeb 322,3 mld. eur, tedy bezmála o 28 % více. Provozní zisk koncernu byl loni s 22,6 miliardy eur o 33 % lepší než v roce 2019.
Škoda Auto | 2023 | 2022 | % | 2019 |
dodávky (tis. ks) | 867 | 731 | +18,5 | 1 243 |
prodej vozidel (tis. ks) | 1 056 | 863 | +22,4 | 1 062 |
výroba (tis. ks) | 888 | 765 | +16,1 | 1 243 |
tržby z prodeje (mil. eur) | 26 536 | 21 026 | +26,2 | 19 806 |
provozní výsledky (mil. eur) | 1 773 | 628 | – | 1 660 |
provozní rentabilita (%) | 6,7 | 3,0 | – | 8,4 |
Vedení Škody také již připustilo, že pro rok 2024 očekává spíše stagnaci na trhu prodeje automobilů, což se zřejmě projeví na snižování počtu zaměstnanců. Zatím spíše jen formou nenahrazování odchodů do důchodů a snížením počtu agenturních pracovníků místo tvrdého propouštění vlastních zaměstnanců. Také značka Volkswagen oznámila plány na snížení nákladů na administrativní personál o pětinu a dodala, že by to mělo být spíše předčasnými odchody do důchodu než propouštěním.
Ovšem vedení koncernu VW nechce připustit, že prodeje prosazovaných elektromobilů se zpomalují. Skupina v roce 2024 plánuje představení rekordních 30 nových modelů, přičemž řada nových vozů budou elektricky poháněná vozidla jako VW ID 7 Tourer, Porsche Macan nebo Audi Q6 e-Tron. Podle šéfa koncernu Olivera Blumeho má jít o „největší modelovou ofenzívu v historii“. Skupina v současnosti staví tři továrny na akumulátory. Jsou součástí investice 170 miliard eur, které společnost plánuje vynaložit v příštích pěti letech do rozvoje elektromobility. Jak oznámil finanční šéf VW Arno Antlitz je to rekordní hodnota, která by měla v příštích letech opět klesnout.
Škoda Auto chce do transformace do elektromobility v nadcházejících letech investovat 5,6 miliardy eur a na trh chce vypustit hned 6 nových elektromobilů. Prvním bude kompaktní SUV Elroq, jeho představení je naplánováno na letošní podzim, s výrobou v Česku. Zároveň Škoda představila designovou studii malého městského elektrického crossoveru Škoda Epiq s délkou 4,1 metru. Má být na trhu příští rok s cenou 25 000 eur (přes 630 000 Kč) a vyrábět se bude ve španělské Pamploně. Také Škoda Auto konformně podporuje sázku na elektromobilitu. „Růst nástupu elektromobility se zpomaluje a míra jejího přijetí zákazníky není taková, jak se očekávalo. Nicméně jedna věc je jistá: budoucnost společnosti Škoda Auto je v elektromobilitě,“ tvrdil na březnové bilanční tiskové konferenci šéf značky Klaus Zellmer.
Skutečnost, že německá vláda zastavila všechny dotace na tzv. čistou mobilitu, se tvrdě projeví v poklesu prodejů jak co do objemu, tak co do podílu na trhu, který u elektrických aut loni činil asi 18 % ze všech nově prodaných automobilů. Pesimisté hovoří až o polovičním propadu prodeje aut na baterie v Německu v letošním roce. Značka Škoda je nejprodávanějším importovaným vozem na německém trhu s dosavadním značným úspěchem svého luxusního elektrického vozu Eniaq.
Průmyslová výroba v Česku v lednu stagnovala, meziročně byla na stejné úrovni, jako v lednu 2023. Hlavní příčina lednového měsíčního poklesu byla výroba automobilů, která se snížila o téměř 12 procent. Odhad růstu v průmyslu za celý letošní rok se začíná přehodnocovat směrem dolů a hlavním viníkem bude stagnace nebo dokonce pokles českého autoprůmyslu.
Automobilový průmysl v EU v čele s Německem i jeho ještě větším významem pro Česko má před sebou těžké časy. Byly a jsou vyvolávány nepromyšlenou a neanalyzovanou zelenou tranzicí, včetně násilně prosazované kontroverzní elektromobility. To v rámci unijní politiky dekarbonizace tvrdě omezuje ekonomiku zemí EU a snižuje jejich konkurenceschopnost vůči světu. A zejména Čína začíná sklízet sladké plody této studené zelené války, kterou si EU i další země Západu samy na sebe vyhlásily. Jednak čínským exportem stále větší přidané hodnoty zboží do EU, kterou si evropské země pod tlakem klimatické hysterii vymístily, jednak importem toho nejdůležitějšího ze špičkových zemí EU, know-how. Velmi patrné je to opět vidět na automobilovém trhu.
V Evropě stále ještě málo známá čínská automobilka BYD (Build Your Dreams/Splň si své sny) v roce 2024 podle domácích registrací autopojištění prodala 2,4 milionu aut a s 11% podílem na trhu sesadila po 15 letech Volkswagen z jeho vedoucí pozice na čínském automobilovém trhu, který je dnes s více než 30 miliony prodanými vozy největším na světě. BYD v loňském čtvrtém čtvrtletí prodala více než 520 000 elektromobilů, a poprvé tak překonala amerického konkurenta, automobilku Tesla. Ta si ale v celoročním srovnání ještě v Číně udržela prvenství.
Nedávno novinami proběhla zpráva, že mezi rakouskými politiky nastoupilo zděšení, když v tendru na nákup 35 elektrických vozidel pro potřeby spolkové země Horní Rakousy zvítězila díky nižší ceně právě čínská automobilka BYD. Ta je na rakouském trhu aktivně přítomna teprve od začátku loňského roku. Je jen otázkou času, kdy se BYD oficiálně objeví také na českém trhu, na kterém už nyní úspěšně prodávají čínské automobilky Dongfeng a především MG. Logickým důsledkem čínské auto-invaze bude i účast, resp. úspěch v nejrůznějších výběrových řízeních na nákup aut pro státní instituce. Budou moci různé instituce řídící se zásadou dobrého hospodaření moci odmítat nákup levnějších vozů čínské provenience pod záminkou boje proti dumpingu či skrytému dotování čínských výrobců, jak to prošetřuje Evropská komise? Na základě smlouvy z listopadu 2023 pokračuje výstavba nové automobilky BYD v Maďarsku. Již v dubnu 2025 začne výroba 100 000 aut a do dvou let se má zvýšit na 300 000 kusů ročně. V ČR by v takovém termínu nebylo ani platné stavební povolení. Pak už Evropská komise nebude moci čínská auta „Made in EU“ nijak sankcionovat. Mluví se o výrobním modelu BYD Dolphin s EU cenou pod 40 tisíc eur (o 10 000 eur levnější než konkurenční VW ID.3), ale Číňané nepochybně tvrdě zamíří na nejdostupnější segment malých elektromobilů ekologicky žádaných pro snížení emisí ve městech. Na domácím trhu představili malý elektromobil Seagull (Racek) za neuvěřitelných 9700 USD, tedy zhruba 230 000 korun. Dosud nejdostupnější elektromobil v ČR Dacia Spring přijde na 576 400 Kč, přičemž nejlevnější spalovací verze technicky kompromisní dacie má cenovku těsně pod 300 000 Kč. Pětidveřový BYD Seagull má motor se 75 koni a kapacita baterie s 30 kWh by měla stačit až na 240 km, což pro městský provoz stačí. Samozřejmě cenu na trhu tvoří konkurence, a jestliže by podobný vůz Škoda Epiq by měl stát kolem 640 000 korun, pak mají Číňané pro cenotvorbu s přebohatou ziskovou marží obrovský prostor. A ještě možná příští rok stihnou dvousettisícovou českou státní dotaci.
Nic lépe nedokumentuje rezignaci z technického zaostávání v největší evropské automobilce Volkswagen jako to, že v prosinci 2023 si za 700 milionů dolarů wolsburští manažeři koupili 4,99 % akcií čínské automobilky XPENG. Ta má do konce roku 2026 vyrobit dva nové plně elektrické modely SUV. Na kapotě těchto aut dovážených z Číny do Německa a Evropy aspoň zůstane znak VW a také aspoň nějaká marže.
Jak popsal šéfredaktor portálu Autoweek Vladimír Rybecký, do Číny se už z EU a Německa stěhuje nejen výroba, ale i vývoj ze všech klíčových R&D automobilových firem. V Německu i EU nejsou vzdělaní technici, táhnou obory podobné „prodavačům teplé vody“ a nejlépe s prací pro stát. Naopak Čína s desítkami milionů ambiciózních vysokoškoláků dokáže ty nejlepší dokonale motivovat. Není tedy zřejmě daleko doba, kdy evropská města zaplaví čínská auta a na ta evropská se budeme chodit s nostalgií dívat jen do muzeí zaniklých značek.