Nová auta zdražila minimálně dvojnásobně proti inflaci

Bugatka v době, kdy měl automobilismus ještě budoucnost. Foto: MICHOFF, Pixabay

Ceníkové ceny nových aut u obchodníků vzrostly za poslední rok o 5 až 15 % podle modelu. Zdražování tak bylo nad úrovní inflace, která v lednu dosáhla 2,3 % a v loňském roce podle Českého statistického úřadu činila 10,7 procenta. Vyplývá to z informací firem.

Ceny nových aut podle prodejců rostou zhruba od roku 2019. Jedním z důvodů byl převis poptávky kvůli nedostatku vozů v důsledku chybějících dílů a narušené logistiky po pandemii covidu-19.

„Poslední zlevňování aut se odehrálo v roce 2019, od té doby automobilky u nových vozů pravidelně upravují ceny, některé i dvakrát ročně, a to většinou směrem vzhůru. Nebo alespoň vyškrtnou nejlevnější provedení výbavy a motorizace,“ říká marketingový ředitel firmy pro prodej a půjčování vozidel Louda Auto Tomáš Brada.

Například jeden z nejprodávanějších modelů Škoda Octavia liftback s motorem 1,5 TSI a automatem v základní výbavě Active stál loni v lednu 629 900 korun a letos 669.900 Kč, což představuje zdražení o 6,3 procenta. Za poslední dva roky jde o zvýšení o 11 procent.

Toyota, která se v lednu zařadila na třetí místo na trhu, zvýšila ceny o 5 až 12 procent. Podle generálního ředitele českého zastoupení Martina Pelešky přitom jen následovala trh. „Nejsme ti, kteří určují ceny, dorovnáváme konkurenci a cenovou hladinu trhu,“ řekl agentuře ČTK.

Ceny zánovních ojetin naopak podle Brady relativně klesají. „Například roční model Škoda Karoq s 15 000 najetými kilometry prodáváme již třetím rokem za stále nižší a výhodnější cenu rok od roku. Tím, že ojetá auta nekopírují ceny nových aut, luxusní segment zánovních vozů výrazně zlevnil tak, že nejlepší doba pro koupi prémiového auta je právě v těchto dnech. Například rok stará luxusní limuzína Audi A6 v plné výbavě a s minimálním nájezdem kolem 20 000 kilometrů se teď prodává za cenu nového Superbu, to je nevídaný pokles ceny u prémiového segmentu,“ dodal Brada.

Objem registrací nových vozů v lednu vzrostl meziročně o 18,8 % na 20 361 aut. Nejprodávanější značkou byla tradičně Škoda.

Automobilky varují, že bude pokračovat zdražování nových vozů v důsledku regulačních pravidel Evropské unie, které zavádějí nové asistenční systémy, ochranu softwaru proti hackerům, či „černé skříňky“ pro případy havárií. Cílem EU je do roku 2050 snížit počet smrtelných havárií v automobilech na nulu.