Už nikdy fronty na banány! Stačí zavřít obchody

Jako vždy před volbami se objevilo téma: zastavte komunisty. Nic proti, pokud někdo vidí pětiprocentní stranu jako největší nebezpečí dneška. Jen to heslo: Už nikdy fronty na banány. Fakt to bylo o tom?

Zdroj: dekomunizace.cz/sbohemsoudruzi/ #SbohemSoudruzi.

Jasně, kdekdo teď zakroutí hlavou a řekne: „To je vůl. To je přece heslo, to je symbol, a skvěle graficky znázorněnej. Neví, co je nadsázka a marketing? Mamlas.“

Mamlas náhodou ví. Teda slyšel o tom. Samozřejmě, marketingové, volební a jiné kampaně pracují s nadsázkami a hesly. A to grafické zpracování je opravdu docela povedené (sice úplně racionálně by tam měly být třešně, protože o ty ve volbách půjde; ale takhle je to zase srozumitelné).

Jenže ta hesla pak mnohdy žijí vlastním životem. Stávají se symboly, usazujícími se v naší mysli a popisujícími. Zvlášť to, co mnozí nezažili.

Není příliš pochyb, že právě ony sehrály významnou roli ve vývoji civilizace. Že se pro generace staly popisnými charakteristikami doby ale také spolutvůrci významu.

Řekne-li někdo Velká hospodářská krize, většinou se nám vybaví černý pátek na Wall Street. Ale to byl jen jeden moment, krize byla dlouhá, hluboká a nakonec celosvětová. Karla IV. si spojujeme s „jeho“ stavbami. Málokdo ví, že se jako jeden z mála postavil bavorskému císaři Ludvíkovi (například). Krále Jiřího z Poděbrad si mnozí pamatují jako „husitského“ krále. Přitom radikální husity pronásledoval (což nemění nic na tom, že ty neradikální chránil a stal se proto terčem dvou křižáckých výprav – ale není to celý obraz) a především vložil osud země do rukou katolickým Jagelloncům. Což vyústilo v nástup Habsburků na český trůn a tak dále.

Když jsem se ještě častěji potkával s lidmi mladšími o víc než jednu generaci, často se jejich pohled na vývoj před rokem 1989 dělil do dvou extrémů. Jedni byli přesvědčení, že po ulicích chodili policisté s odjištěnými samopaly a všichni jsme se permanentně báli o život. Druzí zase nechápali, co nám vadilo, když měl každý práci, nikdo se neštval do úmoru, měli jsme dost času na fotbal, hospody, muziku… Reálnější představou disponoval málokdo.

Nešlo přece jen o něco jiného? Fotka od mnswede70 z Pixabay

Čím vzdáleněji od minulosti budeme, tím více si mladí lidé budou pojmy spojovat s obrazy, které jim vytanou na mysli. Jen tak, na základě normální asociace. Samozřejmě, že období socialismu bylo v mnohém obdobím nedostatku. Je ale odpovídající, když se mladá televizní televizní redaktorka ptala Jiřiny Švorcové pořád dokola právě jen na fronty na banány? Až dostala odpověď: „Když nám zrovna o ty banány zase tolik nešlo.“

Ne, nešlo. Ani kariéristům, ani přesvědčeným komunistům, ani mlčící většině, ani odpůrcům režimu. Nemělo o ně jít ani v tom rozhovoru.

V tričku s antikomunistickým logem se vyfotila řada známých osobností, jako David Koller, Ivan Hlas, Olin Nejezchleba… V zásadě nic proti, vzhledem k jejich zkušenostem s přístupem Stáni a Vládi k bigbítu se není co divit. Jde jen o to, aby jednou budoucí mladí neměli k dnešní době třeba heslo: „Už nikdy prohra s Walesem.“ Nebo: „Už nikdy fronty na D1.“ Případně: „Už nikdy drahé dřevo.“

Ono přece jen dost záleží na kontextu. Vždyť fronta na banány může zmizet třeba i uzavřením obchodů. Nakonec je na tom nejhezčí ta svoboda, že si to triko může kdo chce veřejně vzít. Tak pozor, ať o ní nepřijdeme.

Nebo, ať se nám popis minulosti nescvrkne na jednu sloku od Wohnoutů:

„A pohoda a klid je tam
A ve znaku žlutej banán
A maj tam jenom jediný
Jó banánový dějiny“