Ty černej vzadu… tak vadí to nebo ne?

Obrázek: Schnodderschnute na Wikimedia Commons pod licencí Creative Commons Attribution 3.0 Unported.

Na Tři krále by měli chodit manažer diverzity, emisní povolenka a představitel Evropské unie. Akorát nevím, kdo by jim dal aspoň korunu.

Letošní tříkrálová sbírka se zatím obešla bez diskuse, zda je dostatečně pokroková a nepodporuje nežádoucí stereotypy v myšlení. Loňská tuto dohru měla. Na sociálních sítích se podle Seznamzpravy.cz rozjela diskuse, zda je přípustné, aby si jeden z králů začerňoval obličej. Proti tomuto zvyku vznikla i petice. Snad aby Tři králové skončili na indexu jak Asterix s Obelixem. Pod zveřejněnými odkazy se však objevuje informace, že byla později stažena, snad z důvodů ošklivých útoků na autora a signatáře.

Pokud by někdo tvrdil, že lidé jiné než bílé pleti, homosexuálové, lidé postižení (ale i ženy) nebyli v minulosti kráceni ve svých přirozených právech a pronásledováni, byla by to velká drzost. Vždyť v České republice byla homosexualita trestná ještě v 60. letech, byť se reálně nestíhala. V USA se začala rasová segregace postupně odstraňovat od konce druhé světové války. Nejprve v armádě na základě rozhodnutí prezidenta Trumana a později i v běžném životě, kde tento proces odstartoval jeden z verdiktů Nejvyššího soudu.

pořád docházelo k zesměšňování minorit

Zároveň ale pořád docházelo k zesměšňování minorit. Ne snad ve všech projevech a uměleckých či popových dílech, ale občas ano. Vzpomeňme třeba jen na populární film s Jeanem-Paulem Belmondem Zvíře. Takže pobouření některých lidí snad lze pochopit v tomto kontextu.

Lze ale vnímat začerňování obličejů jako urážku lidí černé pleti? Toť věc individuální a shoda se najde těžko. Začerňování obličejů pravda vzniklo tak, že na pódia měli přístup je bílí herci a ti se tedy barvili. To bychom ale potom i fakt, že Annu Boleynovou hrála černoška, museli vnímat nejen jako pitomost, ale jako projev neúcty k bílé rase. Protože lidé se dělí (mimo jiné!) na rasy a není důvod tvrdit, že jedna je snad lepší než druhá.

Dnes se tváříme, že nic takového není. Že rozdíly neexistují, a tudíž mohou běloši hrát Afroameričany a ti zase bělochy. Tak potom ale nemůže začernění obličeje nikoho urážet, protože nikdo, koho by se to mohlo dotknout, není. Barvy pleti podle této ideologie neexistují. Samozřejmě je to nesmysl, ale i tak lze moderní dogmata číst.

Farář v podání Bolka Polívka ve Filmu Zapomenuté světlo říká: „Slyšel jsem zajímavou teorii. Že co se přežilo, má zaniknout.“ Jenže tradice je tradice a rituály mají v našich životech svá místa. Vybírat peníze na dobročinné účely není nic špatného. A že jeden z nich byl údajně snědý, snad nikomu vadit nemusí. (Konec konců se ani pořádně neví který. V Bibli se o nich nepíše, že byli tři se odhaduje podle tří darů. Někdo se domnívá, že černý byl Kašpar, jiný, že Baltazar. Po pravdě, jestli byli všichni z východu, tak asi nikdo nebyl úplně bílý. Ale ani černý. Podle Charity sice mají reprezentovat Evropu, Asii a Afriku, avšak podle historiků mohli být všichni z Asie. A podle ruské legendy dokonce byli původně čtyři, než se jeden odpojil.)

Je sice pravda, že to v minulosti bylo trochu předmětem vtipkování. Není asi náhodou, že v Rychlých šípech ho představoval zrovna Rychlonožka. A že v cukrárně si cpal sladkosti do úst se slovy: „Dys jato doma, tat jato doma… Já doma toušám taty dycty ze dvou.“ I slova: „Co ty černej, stojíš vzadu, vystrkuješ na nás bradu,“ nejsou zrovna projevem zbožné ústy.

Ale copak se neumíme zasmát vtipu, který není zlý? Copak to malí koledníci myslí zle? Mám se snad vztekat, když mi na chalupě s úsměvem říkají: „Nazdar pisálku? Tak jakou jsi zase napsal hovadinu?“ (Budiž nápovědou pro hatery, abych jim usnadnil práci.)

Uznávám, je to přežitý přístup. Nově bych se měl rozčílit, protože není rozdílu mezi pisálkem, dlaždičem a miliardářem. A měl bych to někam nahlásit jako anti-inkluzivní. Akorát nevím kam. (Navíc předpokládám podle mimiky a řeči těla, že to ti sousedi nemyslí zle. Vlastně reflektují můj názor, že o světě nevíme skoro nic.) A i ti Tři králové by se měli nahradit něčím pokrokovějším. Mohli by místo nich chodit tři postavy s eurem na čepici a zpívat kupříkladu:

„Reformátoři jdeme k vám

Diverzitu vinšujeme vám

Green Deal, bez něhož štěstí není

Ať jste čistí a poučení.“

Jen nevím, kolik by toho vybrali.