Češi už v kostele asi nesmeknou

Svíčky na schodech Filozofické fakulty. Foto: SH

Letošní Vánoce poznamenala nebývalá tragédie jen pro někoho. Chování některých lidí nás stále víc vzdaluje od toho, co si myslíme, že jsme.

Že Vánoce jsou už dávno především svátky konzumu, o tom snad není třeba diskutovat. Obchodníci k nim vzhlížejí s nadějí, obchody se svojí výzdobou tváří, že jsme v Americe, a leckdo nám nabízí zaručeně pravé, tradiční české speciality, které k nám přišly třeba z Balkánu jako trdelník od Tatarů.

Přesto se pořád ještě najdou lidé, kteří o svátcích navštěvují příbuzné, zajdou pro Betlémské světlo, rozkrojí jablko nebo se jinak přihlásí k tomu, že o Vánocích se prostě chováme trochu jinak. Možná je v tom staromilská láska k tradicím. Možná také potřeba aspoň někdy se v té naší hektické době zastavit a dát průchod určitému zamyšlení se, vnitřnímu úklidu, sebepřesahu, snad i rozjímání.

Nejen, že se takový přístup vytrácí, ale vytrácí se i respekt k němu. Nastupuje užívání tradicí jako pouťové atrakce. Podobný pocit mě přepadl při tradiční štědrodenní návštěvě Baziliky sv. Petra a Pavla na Vyšehradě. Nejdřív mě zarazilo množství lidí, kteří do ní vešli s pokrývkou na hlavě. Co hůř, mnozí s čepicemi à la Santa Claus. Zatímco jedni se tiše modlili, někteří nepochybně i za oběti tragédie na Filozofické fakultě, jiní je rušili svým hurónským smíchem nebo zvuky z mobilu. Přece návštěva kostela není důvod, pozastavit svou závislost a ušetřit ostatní poslechu inteligentních projevů typu: „V dnešním videu vám ukážu, jak sedím. Stojím, stojím a hele teď jsem si sedla. Tak čáůůůů zase příště.“

Tradice se užívají jako pouťová atrakce

Nejde až tak o ty tradice. Pokud ztratí význam, nechť se třeba i přežijí a zaniknou. Vždyť komu dnes chybí bezohledné štvaní lišek či obětování zvířat. Když ale k někomu přijdu domů, respektuji jeho zvyklosti a pravidla. Od zouvání až po to, kam vlezu a kam ne, nebo jak hlasitě budu mluvit. To není otázka tradic a už vůbec ne vztahu k náboženství. To je jen otázka respektu. Když mi to nevyhovuje, prostě jdu pryč.

Ne, prostě ne. My si ty Vánoce užijeme, jak se nám zlíbí, a třeba i rachejtli na auto vám hodíme. A s tou vaší kontemplací se neschováte. My jsme trendy, nám doba přeje, a tak si s vámi vytřeme… a ještě se vám vysmějeme.

Když ale k někomu přijdu domů, respektuji jeho zvyklosti

V takové atmosféře se pak těžko divit, když na sociálních sítích mnozí tragédii zneužijí pro své cíle a hlásání svých postojů. Ani tady nechci opakovat ty zrůdné výplody nešťastných osob, mnohdy chudých duchem. U jednoho skandálu se ale stojí za to zastavit.

Obrovská vlnka kritiky se sesypala na poslance za ANO Aleše Juchelku, který na X napsal: „Mimo jiné i toto je důvod, proč jsem v červnu navrhoval ve sněmovně zvýšenou právní ochranu pedagogů. Ministři a vládní poslanci tenkrát můj bod odmítli. Pamatujete si na to?“ Převzali jsme to z médií, protože následně svůj tweet, nebo jak se tomu teď má říkat, smazal. Prý ho totiž spojil s jiným útokem, a sice nožem na zaměstnance školy v Třebíči. Server Parlamentnilisty.cz si to před mazáním naskenoval a vzal Juchelku proti všem, kteří na něj – po tragické střelbě zcela pochopitelně – zaútočili, v ochranu. Prý to tak časově opravdu odpovídalo.

Jenže – ať už ten útok byl čímkoliv motivován a dílem okamžiku či připravován, myslíte, že by si útočník předem studoval právní úpravu ochrany pedagoga? Asi těžko. Jen naštěstí nebyl dokonán a nepadla při něm žádná oběť, natož pak takový počet jako v Praze. Ale každou příležitost je třeba využít k útoku na oponenty. To je také symbol doby.

Snad to s námi ještě není tak zlé, když na pietní místa přišlo tolik lidí zapálit svíčku a nemálo jich přispělo na účty pro pozůstalé po obětích. Sice v době, kdy jsem měl možnost schody před fakultou navštívit, tam většina lidí jen svíčku položila a odešla. I tak zaplať za to. Konec konců, jde o velmi frekventované místo a kumulace osob by tam mohla být vzhledem k intenzivní dopravě i nebezpečná.

Vidět ale byli i lidé s dojetím a slzami ve tvářích. Proč tu není jejich fotografie? To je právě otázka respektu. K soukromí, intimitě, pocitům… ke zvířatům, které jejich majitelé na Silvestra krmí uklidňujícími léky, nebo drží za uzdu, riskujíce vlastní zranění. K dětem, kteří si myslí, že čert je skutečný a bojí se ho až na hranici traumatu, zatímco křupani se dobře baví. K obětem, na jejichž adresu určitě dřív či později vzniknou karikatury a vtipy, stejně jako tomu bylo po 11. září 2001. Komentované žvásty o svobodě, podobně, jako když někdo obhahuje své právo ubližovat ostatním. A pak se podřídí jakémukoliv diktátu, který jde ruku v ruce s mainstreamem.

Když jsem v roce 1990 provázel po Praze ruské studenty a v restauraci U dvou slunců nám odmítli uvolnit rezervovaná místa, řekl mi jejich pedagog: „Jste nesmírně kultivovaný národ. U nás už bychom se prali.“

To už je dávno. Až se zase někdo bude vyvyšovat na jiné kultury, že jde o nekulturní barbary, kteří k nám jako hostitelům nemají žádný respekt, možná přijde čas na otázku: a nejsme na tom stejně? Nepřibližujeme se jim a neukazujeme jim, že absence respektu je nám vlastní?