Trh ojetých aut naznačuje, že dobro opět nebylo pochopeno

Ojetá auta jdou na dračku a jejich ceny také. Noviny píší, že dva roky starou Škodu Octavia lze prodat až za milion korun. Kdysi nejlevnější nové SUV Dacia Sandero se dnes jako použité prodává za 210 tisíc korun a ta cena je zhruba o 41 % vyšší než před rokem.

Odborníci tvrdí, že je to tím, že není dost aut nových. Že nejsou čipy, že váznou i ostatní subdodávky, že na dodání některých modelů zákazníci čekají i rok, a tak. Jenže marketing tomuto obrazu tak docela neodpovídá. Stále běží reklamy na nová auta, dodání ihned, financování s nulovou akontací a „za nula procent“ bez problémů. Takže jsou k mání i modely, které lze obdržet ihned.

Situace na trhu je patrně mnohem složitější, než se zdá. Výrobci by nejraději do šourumů chrlili elektromobily, protože jsou v módě, mají politickou podporu a zákazníci dostanou dotace. Tady ale asi skutečně nastává potíž s výrobou. Elektromobily potřebují těch nedostatkových čipů mnohem více, než vozy s motory spalovacími. A do aut spalovacích se výrobcům nechce, protože za jejich prodeje jsou pokutováni. Oni i zákazníci, kteří vysoké pokuty splácejí v cenách vozů. Loni se v tuzemsku prodalo nejméně nových aut od roku 2014 a například koncernu Volkswagen spadly prodeje o 53 procenta. Za letošní první čtvrtletí VW celosvětově prodal o pětinu méně aut než ve stejném období loni, přičemž meziročně zvýšil tržby i zisk.

O výrobě akumulátorů zprávy zatím taktně mlčí, možná jich je dost, ale možná také už ne. Před nedávnem šéf automobilky Rivian R.J. Scaringe varoval, že při vysokém tempu registrace elektroaut, které pod politickým tlakem EU bude narůstat, začnou výrobcům docházet nejen čipy, ale také baterie a mnoho dalších specifických součástí. Nebyl se svým varováním jediný. Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares v britském deníku Financial Times odhadl, že skutečné problémy s dodávkami kde čeho přijdou v roce 2025 či 2026. Problémy podle něj způsobí EU a další regulátoři kvůli „chybějící vizi v případě tlaku na elektromobilitu”. Autoprůmysl na takový nápor nebude připraven a jediné, co lze předvídat, je vytvoření silné závislosti evropských výrobců na dodavatelích z Asie, říká Tavares.

Když už jsme se zastavili u VW, koncern nedávno oznámil zvýšení svých investic do elektromobilů z původně ohlášených 7 mld. EUR na 10 miliard eur. To je bratru skoro 250 miliard korun. Továrnu na baterie chce začít stavět ve Španělsku už za rok.

Jenže lidé, kteří potřebují nebo si přejí zůstat mobilní, na svá vytoužená elektroauta nečekají a sahají po ojetinách. Takže i jejich nabídka se krátí a ceny rostou. Může za tím být odložená poptávka po covidu, kdy lidé raději moc neutráceli a raději moc necestovali. A nebo také jen velká nejistota, jaké auto a za kolik si vůbec budou smět koupit. A zda bude k mání.

Odborníci na automobilové trhy hlásí, že nejrychleji teď z bazarů mizí auta dieselová, což je docela příznačné. Další poznatek je, že se v průměru budou prodávat auta starší než dříve, protože lidé si je prostě budou nechávat déle.

Pro blaho lidstva to opět nevěstí nic dobrého.