Volkswagen zdvojnásobil zisk a zvýší investice do výroby elektromobilů

Německý automobilový koncern Volkswagen navzdory čipové krizi a dopadům války na Ukrajině téměř zdvojnásobil zisk před zdaněním. V prvním čtvrtletí ho meziročně zvýšil na 6,7 mld. EUR (165 miliard Kč) z 3,4 miliardy eur. Firma to napsala ve svém sdělení.

Volkswagen již minulý měsíc na základě předběžných údajů sdělil, že v prvním čtvrtletí zvýšil provozní zisk na zhruba 8,5 mld. EUR ze 4,8 mld. EUR před rokem. Důvodem byly především zajišťovací transakce, jejichž hodnota v rozvaze výrazně vzrostla v důsledku prudkého růstu cen surovin a energie.

Podnikání se ale dařilo i díky vyšším prodejním cenám, zejména u dražších značek. Přestože VW dodal zákazníkům meziročně o dobrou pětinu méně vozů kvůli nedostatku čipů, tedy 1 898 272 aut, tržby vzrostly o 0,6 % na 62,7 miliardy eur. Zásluhu na tom mělo i převzetí amerického výrobce nákladních vozidel Navistar. Největší evropský výrobce vozů potvrdil, že v roce 2022 nadále očekává nárůst prodeje o 8 až 13 % a provozní ziskovou marži 7 až 8,5 procenta.

Globální výrobci automobilů, stejně jako mnoho průmyslových odvětví, čelí nedostatku klíčových komponent v důsledku dopadů šíření covidu-19 a ruské invaze na Ukrajinu, což se přidává k pokračujícímu nedostatku polovodičů. „Jako skutečně globální společnost máme rozsáhlé výrobní kapacity na všech hlavních růstových a prodejních trzích po celém světě,“ řekl k tomu Diess.

Předseda představenstva Herbert Diess rovněž oznámil, že Volkswagen investuje spolu se svými partnery do výroby elektromobilů a baterií ve Španělsku 10 miliard eur (245,7 miliardy Kč). To je o 3 miliardy eur více, než se automobilka zavázala dříve.

Volkswagen také oznámil dohodu o partnerství s největší španělskou energetickou společností Iberdrola. Ta zřídí solární park, který bude dodávat část energie továrně na výrobu baterií, kterou Volkswagen postaví v obci Sagunto nedaleko Valencie. Iberdrola do projektu vloží 500 milionů eur, řekl ředitel Iberdroly Ignacio Sánchez Galán.

Diess dodal, že plánem je vytvořit ve Španělsku kompletní ekosystém dodavatelů, od těžby lithia po montáž baterií.

Německá automobilka plánuje začít s výstavbou továrny na baterie s kapacitou 40 GWh v prvním čtvrtletí příštího roku. Sériovou výrobu chce začít do roku 2026. Do roku 2030 by měl závod na baterie mít více než 3000 zaměstnanců.

Španělsko je druhým největším výrobcem automobilů v Evropě po Německu. Minulý měsíc země zahájila výběrové řízení na půjčky a dotace v celkové výši zhruba 3 mld. EUR na podporu výroby elektromobilů. Nabídku předložily také Volkswagen a jeho španělská divize SEAT. O příjemcích peněz z programu nazvaného PERTE má být rozhodnuto letos, napsala agentura Reuters.

Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, hodlá v Evropě do konce desetiletí postavit celkem 6 továren na výrobu baterií. Výstavbu závodu zvažuje i v České republice.