Tesla 3 vede ligu díky rozhodčím
Poprvé v dějinách se nejprodávanějším automobilem v Evropě letos v září stal elektromobil. Vítězem je americká Tesla 3. Podle analytické společnosti JATO Dynamics se tohoto modelu prodal 24 591 kus, o 58 % více než ve stejném měsíci loni. Nechal za sebou i takové konkurenty, jako jsou Dacia Sandero, Renault Clio nebo Volkswagen Golf.
Ta zpráva je asi tak relevantní, jako podobná z léta, že Německo už týden „jede“ na elektřinu výhradně z obnovitelných zdrojů.
Nelze rozeznat, jestli na automobilovém trhu došlo k obchodnímu průlomu elektromobilů nad spalovacími auty, zda Tesla nešla dopředu díky dumpingovým nebo akčním cenám. Nevíme, jestli Tesla doprodávala skladové vozy, nebo zda jen měla plynulejší výrobu bez výpadků dodávek komponent. Není k mání souhrnná zpráva o tom, kolik peněz bylo v Evropě vyplaceno na dotacích na nákup elektromobilů (a hybridů). Ale například v Německu jen za první čtyři měsíce letošního roku to byla více než miliarda eur. Na jeden elektromobil tam lze získat od státu až 9000 eur. U nás, pro představu, může malá firma na nákup Tesly 3 za zhruba 1,75 mil. Kč obdržet dotaci kolem 340 tisíc korun.
Nepodařilo se najít údaj, kolik automobilky zaplatily na pokutách za překročení flotilových emisních limitů jimi vyráběných a prodaných aut se spalovacími motory. Také nelze jasně určit, kolik by nová benzínová a naftová osobní auta stála bez těchto pokut. Ale při listování automagazíny zjistíte, že nové modely aut se spalovacím motorem, chystané na příští rok, se ani ve střední nižší řídě nevejdou pod 1 milion korun.
Ceny ojetých vozů meziročně vzrostly o desítky procent. Například ve Velké Británii se zánovní ojetá auta leckdy prodávají dráže než nové vozy. Existují náznaky, že klasická spalovací auta si lidé kupují „do foroty“, dokud se ještě smějí prodávat. Tak trochu jako „investiční byty“ v Praze.
Zářijová zpráva o nejprodávanějším autě Tesla 3 tak může být „první vlaštovkou“, ale také informací o hluboké nerovnováze na trhu, respektive na tom, co z trhu aut zbylo v důsledku státních a nadstátních regulací, v důsledku nesvobody a podivných dotačních politik národních vlád a EU.
Sympatické může být, že prvním „výhercem“ se v Evropě stala právě Tesla. Podnik, který svůj první elektromobil Tesla S představil v roce 2006, kdy elektromobilita ještě zdaleka nebyla státním politickým úkolem, a zařadil jej do luxusního, extravagantního segmentu automobilového trhu, kam jedině vůz patřil. Na rozdíl od budovatelů OZE, kteří bez dotace nehnou prstem, mají ji spočítanou na návratnost a s přiměřeným ziskem, majitelé a od roku 2010 také akcionáři Tesly si prošli několik let nepřiměřených ztrát. Mají své odpracováno.
Otázkou, už asi nezodpovězenou, zůstává, zda by uspěli, kdyby automobilový trh v Evropě zůstal svobodným trhem.