Se zemědělci se sejde Scholz, vlaků jezdí sotva pětina

Ilustrační foto: Ekaterina Ershova z Pixabay

Stávka strojvedoucích německých drah Deutsche Bahn (DB) v osobní dopravě vstupuje do druhého dne. Doprava je ochromena nejen na německé železnici, kde se podle DB podařilo během prvního dne vypravit zhruba pětinu vlaků oproti běžnému řádu, ale problémy dolehly i na některé spoje z Česka, především na vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem.

Stávku za vyšší mzdy a za kratší pracovní dobu ve směnném provozu již v úterý večer zahájili strojvedoucí nákladních vlaků, v noci na středu se k nim přidali i jejich kolegové z osobní dopravy. Šéf odborů GDL Claus Weselsky už drahám pohrozil, že po pátečním ukončení stávky bude následovat krátká oddechová přestávka, po které strojvedoucí opět práci zastaví.

Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13.650 Kč) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur kvůli inflaci. Železnice nabízí flexibilní počet pracovních hodin, ale odmítá zachování plné mzdy při snížení pracovní doby.

V rozsáhlých celostátních protestech proti postupnému rušení daňového zvýhodnění nafty v zemědělství pokračují zemědělci. Spolkový kancléř Olaf Scholz se dnes v Chotěbuzi setká s jejich představiteli, aby jim úsporná opatření vysvětlil. Zemědělci chtějí protestovat až do 15. ledna, kdy chystají v Berlíně velkou demonstraci.

Zemědělci v pondělí zahájili týden neklidu, kdy blokují dálniční nájezdy. Ve středu takto ochromili mimo jiné provoz na dálnici mezi Berlínem a Lipskem. Blokády dolehly také na některé hraniční přechody mezi Českem a Německem.

Německá vláda kvůli rozpočtové krizi a nezbytnosti šetřit chtěla původně skončit s podporou nafty pro zemědělce a s daňovým osvobozením zemědělských vozidel. Následně částečně ustoupila a v pondělí schválila zachování daňového osvobození vozidel pro zemědělství, podporu nafty chce ale postupně do roku 2026 zastavit. Zemědělci to odmítají a trvají na odvolání škrtů.

K zemědělcům se přidali také řidiči nákladních aut, speditéři a zaměstnanci v logistice. „Tyto akce jsou opravdu nevídané svým rozsahem po celém Německu, jichž se zúčastnilo určitě více než 10 000 vozidel (traktorů a jiných dopravních prostředků), které blokují dálnice a dva hraniční přechody s Českou republikou. Konkrétně v Mnichově se zúčastnilo cca 5000 vozidel, Hamburk hlásí 2000 vozidel, Kiel 1400 vozidel,“ řekl exprezident Agrární komory ČR Jan Veleba v úterý 9. ledna v rozhovoru pro Parlamentní listy .

Pohonné hmoty do aut jsou v Německu od 1. ledna zatíženy novou ekologickou daní ve snaze snížit emise oxidu uhličitého v dopravě. Litr benzínu zdražil o 4,3 eurocentu (asi o 1,10 Kč) a litr nafty o 4,7 centu (1,20 Kč). O to se zvýšily ceny, které o Vánocích v Německu u benzínu v průměru činily 1,773 eura/litr, (tj. asi 43,40 Kč) a u nafty 1,697 eura/litr (tj. 41,60 Kč). Je to důsledek dohody koaliční vlády kancléře Olafa Scholze, že zvýší cenu za emise oxidu uhličitého z loňských 30 eur za tunu CO₂ na 45 eur na místo původně uvažovaných 40 eur. V roce 2025 původně měla tato daň stoupnout na 55 eur a v roce 2026 až na 65 eur za tunu CO₂. Kromě pohonných hmot to má vliv také na růst ceny topné nafty a zemního plynu, jimiž se vytápí 75 % domácností.

Od 1. prosince 2023 byl rovněž zaveden dodatečný příplatek za CO2 k sazbám mýtného v Německu. Od 1. července 2024 se navíc bude mýtné vztahovat také na menší dodávky o hmotnosti 3,5 tuny a více, doposud se platilo od 7,5 tuny. Příplatek CO2 pro nákladní soupravu nad 18 t s pěti a více nápravami a motorem Euro VI (nejčistší) činí 0,158 EUR (3,90 Kč/km), poplatek se tak zvýšil o 83 procent. V praxi bude znamenat, že například jen za německý úsek při cestě do Hamburku zaplatí od 1. prosince český dopravce o dva tisíce více, za tranzit do Francie přes Německo si pak připlatí přes šedesát euro,“ přiblížil za Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Podle něj Rakousko změnilo poplatky od letošního 1. ledna. Další členské státy EU by měly implementovat směrnici o eurovinětě nejpozději do března 2025. V Česku se počítá se zvýšením mýtného pro nákladní dopravce od března příštího roku, loni v červnu sdělil ministr dopravy Martin Kupka.

České sdružení dopravců Česmad Bohemia připomnělo ve své zprávě, že zemědělci již svoji nespokojenost s úspornými opatřeními německé vlády, podle kterých se ruší daňové úlevy pro zemědělce na zemědělskou naftu a daň z motorových vozidel, vyjádřili protesty v Berlíně v prosinci 2023.

„Spolkový svaz silniční nákladní dopravy, logistiky a odpadového hospodářství požaduje mimo jiné úlevy na mýtném a motorové naftě. Podle vyjádření představitelů svazu plánují v tento den (15. ledna) demonstrovat v hlavních městech Německa. Partnerské sdružení IRU – BGL – nás informovalo, že se připojí k protestům, a to především z důvodu razantního navýšení poplatku za užití komunikací,“ napsal Česmad.

Podle jeho informací dnes mj. proběhne Tranktorkorso přes Cottbus (pořádá Braniborský svaz zemědělců) a Jízda do Frankfurtu s demonstrací na náměstí Opernplatz (pořádá Hesenský svaz zemědělců). Na zítřek jsou ohlášeny jízdy konvojů z okresů Plön a Rendsburg-Eckernförde do Kielu a přes Kiel (pořádá Svaz zemědělců Šlesvicko-Holštýnska). Dále akce Zemědělství se setkává s politikou spojená s návštěvou poslanců Spolkového sněmu regionu (pořádá Zemský zemědělský svaz (pořádá Porýnský zemědělský svaz a Vestfálsko-lippský zemědělský svaz). Od 11 hodin v pátek proběhne protestní shromáždění v Norimberku (pořádá Bavorský svaz zemědělců), protestní akce nákladních vozidel se mají konat v Mnichově a Theresienwiese (žalobce BGL-Süd, LBT).