Zmizí zákaz spalovacích motorů? Možná ano, ale…
Hned několik médií přineslo optimistické titulky: Němci chtějí zrušit zákaz spalovacích motorů. Tak jednoduché to ale není.
V první řadě nejde o celou německou politickou reprezentaci, nýbrž o stranu z koalice s největšími volebními preferencemi. Ve druhé, to zrušení nemusí znamenat, že i po roce 2035 budou automobilky nabízet „benzíňáky“ nebo „diesely“.
Pro zrušení zákazu se podle některých médích vyjádřil dokonce sám šéf CDU Friedrich Merz a také generální tajemník Carsten Linneman. Objevují se zmínky, že půjde o klíčové téma posledních dnů kampaně před volbami do Evropského parlamentu.
Německo v něm má největší zastoupení. Pokud se při propadajících, dříve masivních preferencích, podaří dostat do lavic i kandidáty AfD (podle posledního průzkumu má pořád 15 %), půjde o další stranu, která jistě bude pro. Podobně se to dá čekat asi i u francouzského Národního sdružení, které zažívá skvělé časy. Například Poláci a Italové stály proti většině už dřív, otázka zní, koho si voliči v těchto zemích do parlamentu vyberou. Polsko totiž bylo (stejně jako Itálie) proti zákazu v Radě Evropy, ovšem ještě za předchozí vlády.
Proti opatření se teď se zpožděním vyslovuje i nejsilnější blok v europarlamentu – lidovecký. Který má podle průzkumů nakročeno opět k vítězství. Vtipné je, že mezi jeho členy patří i TOP09 a STAN. Jde sice o zlomek z jejích současných 176 poslanců, nicméně ukazuje, že postoj nemusí být rozhodně jednotný. A pokud jde o Německo: ano, koalice CDU/CSU je favoritem s třicetiprocentními preferencemi. Ovšem to není ani většina. Strany současné vládní koalice by podle posledního průzkumu daly dohromady těch procent 35.
Něco se asi dít bude
Něco se tedy asi na evropské scéně dít bude a „spalováky“ mohou přijít znova na přetřes. Tím spíš, že minule prošly parlamentem jen tak tak. Jak to dopadne, ale není jisté ani náhodou.
O čem je vlastně řeč?
Pak je tu ovšem hlavně ta druhá věc. A sice, o čem je to vlastně řeč. Zmíněný generální tajemník CDU Carsten Linneman se sice nechal pro Bild slyšet, že Němci vyrábějí nejúčinnější motory na světě a jejich konec poškozuje prosperitu země. Z hlediska detailu se ale asi zdá být klíčový rozhovor Focusu s předsedou poslaneckého klubu CDU/CSU ve výboru pro dopravu německého Bundestagu Christophem Ploßem. Ten říká to, co různí dezinformátoři, dezoláti, a vůbec verbež jako my, tvrdí už delší dobu. Že je třeba při posuzování brát v úvahu celý životní cyklus, nejen to, co vychází z výfuku (třeba takové lodě, které přivážejí baterie z Číny). A také, že ne všechna energie pro elektromobily je a bude zelená.
Také ale říká: „Svých klimatických cílů můžete velmi dobře dosáhnout také se spalovacím motorem, například používáním paliv šetrných ke klimatu, ať už jde o biopaliva, syntetickou naftu, jako je již dostupná biogenní HVO100, nebo e-paliva vyráběná na bázi zelené elektřiny. Jako poslanecký klub CDU/CSU budeme proto bojovat za to, aby budoucnost měla i spalovací motory šetrné ke klimatu.“
Klimatických cílů můžete dosáhnout používáním biopaliv, syntetické nafty nebo e-paliv
Takže syntetická paliva, která ale jsou zatím poměrně drahá a není jich dostatek. Biopaliva, kde s první generací udělali motoristi ne příliš dobré zkušenosti a teď se to zkouší, zda přežijeme generaci druhou. Rozhodně to ale nevypadá na řeč o benzínu nebo naftě.
Ploß v podstatě chce, aby Unie přestala mluvit o zcela bezemisních autech, protože nic takového neexistuje. Mluví přitom o emisích při dopravě čistých paliv nebo výrobě elektřiny. A chce technologickou neutralitu. Tedy, aby unie dávala cíle, ale neříkala, která technologie je ta jediná správná. To je naprosto v pořádku. Ale kdo by to četl jako záchranu aut, podobných těm současným, může být hodně zklamán.