První vodíkové auto v ČR koupil Cylinders Holding
Toyotu Mirai s pořadovým číslem jedna, tedy vůbec první vozidlo na vodík, které se prodalo jako běžný sériový vůz v České republice, koupila skupina Cylinders Holding. Vůz bude sloužit nejen generálnímu řediteli Janu Světlíkovi, který je velkým propagátorem vodíkových technologií. Vůz stane se součástí vzdělávacích projektů a marketingu vodíku.
Auto, jehož jedinou emisí do okolí je čistá voda, už se objevilo v Ostravě. Cylinders Holding jej včera (19. 8.) představil ve spolupráci s Dolními Vítkovicemi a zastoupením Toyoty ve Velkém světě techniky, kde si jej do 25. srpna mohou prohlédnout i běžní návštěvníci. „Pro prosazení vodíkových technologií je naprosto klíčové, aby si lidé uvědomili, kde všude jim vodík už teď slouží, a aby se ho nebáli. K tomu je jedinečná osobní zkušenost. Popularizace vodíku bude v první fázi to nejdůležitější, co musíme zvládnout,“ vysvětlil Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding.
Cylinders Holding je největší světový výrobce bezešvých ocelových lahví, tlakových nádrží, vysokotlakých akumulátorů a mlecích koulí.
Společnost se podílí na vizi vodíkové čtvrti, kterou chce vybudovat společně s Vítkovicemi, a.s., a dalšími firmami, jako jsou například automobilky přicházející na trh s vodíkovými modely. Hydrogen District má zhruba během dvou desetiletí vyrůst na více než 100 hektarů rekultivované haldy v Ostravě – Hrabůvce. Kromě technologických firem, výzkumných zázemí a alternativních energetických zdrojů pojme i bydlení, komerční zóny a rekreační sportoviště.
Zatímco H2 District je hudbou budoucnosti, vodíkové vzdělávání začne v Ostravě už letos na podzim. V Dolních Vítkovicích budou probíhat vzdělávací cykly určené odborné i laické veřejnosti, firmám a institucím, které se budou s vodíkovými technologiemi stále častěji setkávat, a také středoškolákům. Toyota Mirai č. 1 v tom má být neocenitelným pomocníkem.
Vítkovice, a.s., ve spolupráci s Cylinders Holding jako dodavatelem skladovacích systémů vodíku, vybudují také vodíkovou plničku v průmyslové části Dolních Vítkovic. „Bude mít zase dvojí úkol. Fakticky sloužit svému účelu a být ukázkovou technologií pro veřejnost,“ informoval ředitel Světlík.
V České republice odstartoval prodej osobních automobilů s vodíkovými palivovými články letos v dubnu. Aktuální model Toyota Mirai je druhou generací vodíkového elektromobilu. Má dojezd 650 kilometrů a natankování nezabere více než pět minut. Tankování plynného vodíku funguje prostřednictvím plnícího ventilu pod tlakem 700 barů. Čistý vodík z nádrží se za provozu slučuje s kyslíkem nasávaným kompresory v přední části vozu a k finální reakci dochází v palivovém článku pod kapotou vozu. Takto vzniklá elektrická energie pohání elektrický motor. Jako jediný odpad této reakce je čistá voda.
„Toyota Mirai druhé generace v mnoha ohledech předbíhá dobu a přináší unikátní technologie. Jsme nadšení, že stojíme u začátku vodíkové éry v České republice,“ komentoval generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška. Toyota Mirai bude firma Cylinders Holding využívat jako vlajkovou loď flotily svých firemních vozidel.