Syntetické palivo v autech se komplikuje, nejen v Německu

„Není realistické očekávat, že řešení spadne z nebe,“ prohlásil nedávno Volker Wissing, německý ministr dopravy, a měl na mysli „zelenání“ automobilového průmyslu. Německo se musí rozmyslet: mělo by jít cestou elektromobilů, nebo si ponechat zadní vrátka a dát šanci i syntetickým palivům?

Ministr dopravy nové německé vlády tuto možnost zvažuje a mocná automobilová lobby se zlobí. V koaliční smlouvě se nová vláda, v níž jsou Sociální demokraté, Zelení a Wissingovi Svobodní demokraté, zavázala, že do roku 2030 bude v zemi v provozu 15 milionů elektrických automobilů, a ještě před rokem 2035, jak ukládá směrnice EU, se v Německu zastaví prodej automobilů s dieselovým nebo benzinovým motorem. Zároveň ovšem slíbila, že bude i nadále dovoleno prodávat automobily se spalovacím motorem, který využívá bezemisní, syntetické palivo. Tuto klausuli prosadila právě Wissingova liberální strana.

Takto vypadá vodík, H2. Ilustrační foto: Pixabay. Na obrázku v záhlaví článku je vodíková Toyota Mirai.

Několik týdnů po uvedení do funkce se ale Wissingovo nadšení pro udržitelná syntetická paliva ochladilo. „Měli bychom umět využít příležitostí, které dnes máme,“ řekl Wissing na konferenci organizované listem Handelsblatt, a měl na mysli technologie výroby elektromobilů, které jsou k dispozici. „Syntetická paliva jsou významným příspěvkem na ochranu životního prostředí,“ připustil, avšak také dodal, že vzhledem k jejich omezené nabídce má smysl je rezervovat pro letadla a nákladní automobily, kde nelze využít baterie. „Pokud s nimi budeme šetřit, budu vděčný za každý litr, který nahradí fosilní paliva,“ prohlásil. Ale také varoval, že „není realistické očekávat, že řešení spadne z nebe“, až přijde na masivní zvýšení jejich spotřeby.

Ministrův komentář byl šokem pro německou automobilovou lobby, která dlouho podporovala syntetická paliva jako cestu k omezení emisí z milionů automobilů s motory na fosilní paliva, které zůstanou v provozu poté, co „špinavé“ automobily budou zakázány. Sázka na syntetická paliva by udržela při životě dodavatelské firmy v celém Německu, které vyrábějí díly pro automobily se spalovacími motory. „Bez syntetických paliv auta, která jsou již na silnicích, nebudou příspěvkem k ochraně klimatu,“ prohlásila Hildegarda Müllerová, hlavní lobbyistka německého automobilového průmyslu. Dodala, že je podstatné, že nová vláda podporuje technologie na zvyšování produkce syntetických paliv, což vyžaduje velké investice a další vědecký výzkum. „V tomto ohledu nyní musí Berlín jednat v Bruselu,“ podotkla.

Mimo automobilový průmysl syntetická paliva mnoho příznivců nemají. Francouzský liberální zákonodárce Evropského parlamentu Dominique Riquet je jedním z několika málo příznivců syntetických paliv. Zdůrazňuje ve svém návrhu pro průmyslový výbor Evropské komise jejich možnosti pro využití v osobních a nákladních automobilech. Hlavní předkladatel, jeho stranický kolega z Nizozemska Jan Huitema, se ale soustřeďuje na urychlení tempa zavádění elektroautomobilů.

Ve výboru se vede debata o tom, zda stanovit výrobcům automobilů přechodný cíl na cestě k omezení emisí, totiž povolit další prodej plug-in hybridů, které využívají jak spalovací motor, tak baterie.

Ferdinand Dudenhöffer, profesor Střediska automobilového výzkumu v Duisburku, je přesvědčen, že z ekonomické perspektivy jsou syntetická paliva v osobních automobilech zásadním úkolem. „Nikdo je ale nebere vážně,“ povzdychl si.