Vláda si vsadila na komoditní burze

Ceny nafty klesají, daně stoupnou. Ceny nemovitostí… Ilustrační obrázek: Gerd Altman z Pixabay

Nižší míra zadluženosti, nižší dotace, nižší daně a nižší nezaměstnanost než je průměr Evropské unie jsou národní ostudou. Tak vyznívají důvody české vlády, proč ty či ony daně, pojistné, sazby, poplatky je nutné, ještě „lze najít prostor“ nebo není úplně špatně je „upravit“.

Minulý týden vláda navrhla, že by vrátila sazbu spotřební daně na naftu zpět na 9,95 Kč za litr, tedy že by ji zvýšila o 1,50 Kč za litr. A to už od července. Je prý teď na spodní hranici povolené Evropskou komisí.

Snížená sazba byla stanovena loni jako úleva proti rostoucím cenám pohonných hmot, kterou způsobila válka Ruska proti Ukrajině a následná embarga EU proti dovozům ropy z Ruska. Snížená sazba měla být v platnosti do konce tohoto roku. „Situace se ale změnila k lepšímu a cena nafty výrazně klesla,“ zdůvodnil ministr dopravy Martin Kupka. „V současnosti atakuje cena nafty třicetikorunovou úroveň. Když vláda přijímala sníženou úroveň spotřební daně, přesahovala cena nafty 44 korun. Na to musíme i v souvislosti se zadlužením státu reagovat.“

Že vláda reaguje na náladu obyvatelstva, na nátlak zájmových skupin nebo politická rozhodnutí EU, na tom není nic moc divného. Že však bude měnit daňové zákony podle sentimentu obchodníků na komoditní burze, to tu ještě nebylo.

Loni v listopadu se sešel ropný kartel OPEC+ zahrnující i Rusko a rozhodl o omezení těžby, aby cena neklesala. V prosinci na to Evropská unie odpověděla uvalením cenového stropu na dováženou ruskou ropu 60 USD za barel.

Pročež se ukázalo, že s ruskou ropou se fixluje. Ponejvíce v Indii a v arabském světě. Noviny přinesly zprávy o nově zakládaných obchodních a rejdařských firmách, které obchodují a dopravují velké množství ropy bůhvíodkud za ceny hluboko pod cenami burzovními i pod eurounijním stropem. Aby se obešla pravidla EU, v orientálních přístavech se mísí ruská ropa s jinou. Server iDnes přinesl zprávu o indické společnosti Gatik, která v uplynulém roce a půl rozšířila svou flotilu ze dvou tankerů na 58, přičemž nikdo netuší, kdo tu firmu vlastní. „Podle analytiků a obchodníků by to mohl být ruský ropný gigant Rosněfť, neboť firemní flotila sloužila během uplynulých měsíců právě zejména k přepravě ropy z Ruska, a to hlavně do indických přístavů. Přesná povaha vztahu mezi oběma významnými hráči je ale prozatím oficiálně nejasná,“ píše iDnes. Jenom tato flotila je nyní schopna přepravit množství ropy, které by stačilo dva měsíce zásobovat Velkou Británii. Za ceny přibližně 48 dolarů za barel.

Průměrná cena ropy Brent na světových trzích za první letošní čtvrtletí činila 82,06 dolaru za barel. Prognóza cenového vývoje je nejistá. Trhy počítají s dalšími dodávkami ruské ropy, ale také s oživením čínského hospodářství a tedy s růstem poptávky tohoto největšího importéra. Ale postačí, aby se křehký švindl s ruskou ropou zadrhnul. Nebo aby zasedl OPEC… který jistě nebude nadšený z toho, jak ho ten Rusák+ ojebává… a burzovní sázky na nízké ceny budou prohrány.

Stanovit podle nich vyšší sazby spotřební daně je tedy buď nevídaný hazard na vládní úrovni, nebo jen projev čirého státního zoufalství.

Proti návrhu vlády se ohradilo Sdružení dopravců Česmad Bohemia. Ani na něm nenecháme nit suchou. Jeho prezident Josef Melzer mj. napsal: „Dopravci mají nasmlouvané zakázky dopředu a vysoutěžili je s vědomím, že daň bude do konce roku stálá. My se potýkáme o haléře a nafta je klíčovou položkou.“ Má to smysl, předvídatelné prostředí je pro podnikání k nezaplacení. Ale i dopravci musejí počítat s velmi nevypočitatelnou cenou nafty. Ať už ve svých nákladech, nebo v dlouhodobých přepravních smlouvách se zákazníky. Cena nafty jim nyní hraje do karet, možná také docela nečekaně.

Ale pravdu má Melzer v jednom: daňové sazby by měly být předvídatelné na delší dobu, než pár týdnů. A zřejmě má také pravdu v tom, že zvýšení daně státu vysněných 800 milionů korun navíc měsíčně nepřinese, jak doufá ministr Kupka. Kamiony mají po natankování dojezd nejméně 1800 km (ty s menší nádrží), ale také 2600 kilometrů. Mohou si vybírat, kde se nafta koupí. Dopravci, ti zahraniční, kteří Česko tranzitují, i ti tuzemští, budou celkem v klidu tankovat tam, kde bude palivo levnější. A jak říká Melzer, bude se počítat na haléře. To není nadsázka, tak oni to opravdu dělají.

Tak dobře, jedna nitka suchá zůstala.