Zvýšení daně za naftu poškodí dopravce i stát

Ilustrační foto: Pixabay

Sdružení dopravců Česmad Bohemia se ohradilo proti zvýšení daně z nafty, plánovanému na polovinu tohoto roku. Námitky uvedlo ve své tiskové zprávě.

„Loňské snížení daně, jímž vláda reagovala na vysoké ceny pohonných hmot a chtěla jím podpořit konkurenceschopnost českých dopravců, se pozitivně projevilo na výkonnosti oboru a státu se vrátilo i ekonomicky. Výběr daně sice zaznamenal výpadek, ale dopravci, kteří v soutěži s hlavními konkurenty z Polska, Maďarska nebo třeba Slovenska dokázali po delší době uspět, platí doma kromě spotřební daně i silniční daň, odvody z mezd, DPH a další poplatky,“ upozornil Martin Felix, tiskový mluvčí Česmadu. „Pokud zakázku nemají a nahradí je zahraniční konkurent, zaplatí v ČR jen mýto a stát místo téměř milionu korun z jednoho českého kamionu inkasuje 70 tisíc od cizince.“

Vláda ve čtvrtek 4. května rozhodla o návratu spotřební daně z nafty na původní hodnotu 9,95 koruny za litr. V návrhu novely zákona o spotřebních daních vláda navrhuje, aby se tak stalo od poloviny roku. V současnosti je daň nižší o 1,50 koruny na litr, úleva měla původně platit do konce roku. Ministr dopravy Martin Kupka návrh doprovodil údajem, že návrat sazby daně znamená do státního rozpočtu až 800 milionů korun měsíčně.

„Vážím si loňského opatření, kdy vláda daň snížila, chápu, že státní finance nejsou v dobrém stavu, ale takováto rychlá změna nás poškodí,“ říká Josef Melzer, prezident Česmadu. „Dopravci mají nasmlouvané zakázky dopředu a vysoutěžili je s vědomím, že daň bude do konce roku stálá. My se potýkáme o haléře a nafta je klíčovou položkou. Na trhu je navíc nyní převis dopravních kapacit a zhoršení podmínek nás sráží v soutěži s dopravci z jiných zemí. Předpokládám také, že část našeho tankování se opět přesune do zemí s příznivějšími cenami,“ varuje Melzer. Soudí, že řešením by mohlo být zavedení profesionální nafty, jak to mají například v Belgii, ve Španělsku, v Maďarsku a několika dalších zemích. „Tyto země dopravcům část daně vracejí, a tím tankování dělají atraktivní pro všechny i při vyšší základní sazbě daně,“ tvrdí Melzer.