Je „špinavá“ volební kampaň účinná? Ano, ale…

Odborníci jsou prý zděšeni, jak se Andrej Babiš pustil do kampaně před druhým kolem prezidentských voleb. Očerňování protivníka ale není nic nového.

Pinocchio – pro starší generaci symbol lhaní. Tedy hlavně jeho nos. Dnes by asi jako symbol prolhaného politika nezabral. Foto: Roland Schwerdhöfer z Pixabay

Politický marketing je přitom zdánlivě postaven opačně. A sice na tom, že politik, strana či volební tým hledá, co vlastně potenciální voliči chtějí. Právě do toho se pak snaží svou „nabídkou“ trefit. Jenže ta poptávka je sice často motivovaná nějakým pro, ale také často nějakým proti.

Právě Andrej Babiš, troufám si tvrdit, tuhle rovinu v minulosti vyhmátl velmi dobře. Heslo „všeci kradnú“ (k němuž se sice dnes nehlásí, ale to už je jedno) jako by nabízelo představu, že on tomu udělá konec. Že zatočí se všemi těmi Kalousky (toho zmiňoval nejraději) a spol. „Je jedinej, kdo tady udělá pořádek,“ řekl mi kdysi jeden z jeho příznivců, a nebyl sám. Revanš jako lákavá nabídka? Asi ano.

No, slibem nezarmoutíš, říká se. A tak nejeden prezidentský kandidát sliboval reformu školství, rozpočtu a kdoví čeho, co vůbec nespadá do kompetencí pána či paní z hradu. Vždyť velká část voličů je úplně mimo. Tak proč to nezkusit? Jak řečeno, slibem nezarmoutíš. V podstatě asi nejvíce z tohoto trendu vybočil právě Petr Pavel, byť i on jen mírně. Kromě podobných slibů začal na ČT tím, že chce přestat rozdělovat společnost.

Fajn, a mohl by začít u sebe. Jeho inciativa Spolu silnější sice obsahuje řadu rozumných myšlenek (např. že stát má být připraven na krizové řízení, což se mu od jara 2020 nedařilo) a dokonce zavání ideou občanské společnosti. Řada jeho vlastních výroků během posledních let ho ale stavěla na jednu stranu vyhrocených konfliktů. Tedy spíš rozdělování než spojování.

Pavel se už řadě babišových odpůrců taky zajídá

Řadě těch, kteří volili hlavně proti Babišovi, se dnes na sociálních sítích i osobně Petr Pavel už zajídá. Jest otázkou, na kolik k tomu může přispět i poměrně drsná kampaň vedená proti němu. Už mnohokrát zmínili komentátoři či politologové, že připomíná zkušenosti z první i druhé přímé prezidentské volby. U některých prý dokonce vyvolává zděšení (většinou ovšem jen v titulku).

Jeden by tak naivně mohl říct, že tohle už neprojde. Je tu ale pár drobností – například, že jak jednoho, tak druhého kandidáta, kteří postoupili do druhého kola, volilo zhruba stejně lidí, jako např. sledovalo prezidentskou debatu na Nově. Jinými slovy, asi ne na polovina ze všech, kteří přišli k urnám.

No, ona taky velká část volila ty, které Nova z oné večerní show vyloučila. Navíc, nesledovat Novu neznamená nesledovat média. Nicméně většina lidí sice média sleduje, ale je těžko dohledatelné, nakolik jen zábavu a nakolik zprávy. Je proto jednoznačně účinnější vysílat krátké výkřiky a varování, že nás někdo chce dostat do války, než něco vysvětlovat v textu. Titulky, billboardy, headline čtených zpráv, letáky… to je nejefektivnější, a tady má Andrej Babiš navrch.

Titulky, billboardy, headline v TV a Rádiích, letáky… to je nejefektivnější

K základům propagandy patří jednoduchost a srozumitelnost. Taky obrazotvornost a opakování. Někteří autoři do politického marketingu zařazují výraz „Keep it simple.“ V tom má šéf ANO zkušenosti a často se mu to dařilo. Kroutit hlavou nad tím, že někdo věří nesmyslům, jako např. že prezident může sám vyhlásit válku, nemá smysl. Logické i věcné argumenty totiž bývají vždy slabší než ty emoční. Bohužel i u velmi inteligentních lidí (někdy se nestačím divit, co sdílejí ti, které znám jinak jako špičky svých oborů).

Proto taky Petru Pavlovi ani trochu nepomáhá stupidní slogan (věřím, že nikoliv z jeho dílny): „Praha a láska musí zvítězit nad vsí a nenávistí!“ Jenže znovu platí – kolik lidí si všimne, že za ním nestojí on…? Ani spojení s Danuší Nerudovou se nakonec nemusí ukázat jako šťastné. Řadu lidí tato dáma na poslední chvíli více než odradila, takže nakonec může jít o operaci s kladným výsledkem, ale jisté to není.

spojení s Danuší Nerudovou se nakonec nemusí ukázat jako šťastné

Čistě intuitivně si proto troufám tvrdit, že odradit voliče od Petra Pavla bude přeci jen snadnější než od Andreje Babiše. Nejen proto, že ten druhý má tvrdé voličské jádro. Ale i proto, že v tom umí lépe chodit.

Abychom se tedy vrátili na začátek a k titulku… některé zdroje uvádějí, že negativní kampaň je vždy efektivnější. Ovšem mnohdy je třeba, aby zaútočil někdo jiný než kandidát. Jinak se totiž příliš velká agresivita a neférovost mohou obrátit i proti němu. Zrovna Andrej Babiš se toho ale řekl bych moc bát nemusí. Zvlášť, když jeho protivník má pár slabých míst. A pár dalších se samozřejmě ještě může pokusit uměle vyrobit. Je to ovšem čistě subjektivní názor.