A začíná se dělat politika

Ministr financí Zbyněk Stanjura sesbíral odvahu a zahájil diskusi o restrukturalizaci veřejných financí. Zahájil ji na straně příjmů, když ohlásil záměr změnit sazby daně z přidané hodnoty (DPH).

Pustil se tak do vrcholně politické práce. Protože daně jsou dnes především společenskou a tedy politickou kategorií, až ve druhé řadě kategorií ekonomickou. Jistě, vlády prostřednictvím daní plní státní kasu, aby ji mohly zase vyprazdňovat, to je ekonomie. Ale kolik si od koho vezmou (a kolik komu dají) už je politika.

Sazby DPH máme nyní tři, jak známo. Základní 21 % a dvě snížené: 15 % a 10 procent. Už to je politika. Už se rozhoduje na základě nálady obyvatelstva, předvolebních slibů, programových prohlášení, koaličních smluv a lobbistické podpory, jaké zboží a které služby se do snížené sazby zařadí a proč. Politika je i v jiných daních. Z příjmu, spotřebních, v silniční i dálniční dani (ta se zove mýtné), atd…

Nikoliv, daňová politika rozhodně slepá není. Ilustrační foto: wal172619 z Pixabay

Ministr Stanjura tvrdí, že reforma DPH má být daňově neutrální. Je to matoucí. Ona možná bude neutrální pro státní rozpočet. Jemu změny nepřinesou nic navíc, ale ani nic neodnesou. Pro plátce daně však rozhodně neutrální nebude. Nakonec, vsadil bych se, že ani pro ten rozpočet ne. Něco navíc mu určitě kápne. Potřeboval by to, ale když ten volební slib…

Podle dalšího Stanjurova prohlášení půjde o zjednodušení daňového systému. Místo dvou snížených sazeb se ustanoví jen jedna. S tím nelze než souhlasit. Dokonce by bylo možné zavést sazbu DPH jen jedinou. Jenže to neprojde, to už by pak nebyla politika. Tak tedy dvě sazby, 21 % a ta snížená buď 13 nebo 14 procent, prý se ještě uvidí.

A zase bude křik. Kdo byl dosud v té nejspodnější (10 %), bude více odvádět na dani a kde na to bude brát? A proč se má snižovat sazba těm, kdo byli v té vyšší (15 %)? Na to se budou hledat odpovědi těžko. Tedy odpovědi smysluplné. Podobně jako diskuse, zda změna sazby některé zboží zdraží nebo zlevní. Ne že by na maloobchodní ceny neměla daň vůbec žádný vliv, ale mnohem silněji působí postavení dodavatele na trhu a vývoj tohoto trhu. Kdo se nevejde s cenou vedle konkurence, nižší DPH už ho nezachrání. A kdo je v pohodě, případně je na trhu sám, nebo se s těmi dvěma třemi konkurenty domluvil, proč by zlevňoval?

Vůdcové koaličních stran se na DPH chtějí dohodnout do konce února. Připravme se tedy na silný politický hluk a nepropadejme panice, až nám z toho chvílemi uši zalehnou. Občas jistě probleskne nějaká cifra, nějaké zajímavé miliardy nebo počet zkrachovalých podnikatelů. Ale pozor na taková čísla. Mohou to být jen taková hlučítka.