Extrémistický komentář napříč médii dle polarizovaného autora

Ilustrační foto: congerdesign from Pixabay

Dle odborníků na komunikaci, výzkum a média byla právě protrpěná předvolební kampaň spíše mdlá a nezáživná. Na tom něco je. Tvůrci reklamních hesel se před kampaní příští musí postavit čelem k výzvám.

Tou hlavní je bezesporu skutečnost, že reklamní a komunikační (PR) agentury plně nevyužily potenciál pět šesti módních slov, která se aktuálně omílají ve veřejných sděleních. Oč se jedná? Jistě si ještě vzpomínáte, že kdysi ve všem byla energie. V jídle, pracích prostředcích, v módě, pobytu na horách. Ale energie vyšla z módy tím, jak se stala drahou. Z dovolených tak zbyl jen relax. 

Dnes frčí objevování a zažívání. Už netáhne cosi navštívit a někam se podívat, ale musíte objevovat (třeba Karlštejn) nebo zažít (např. zámek Loučeň). Jak jinak by asi vypadala předvolební kampaň se slogany: Objevte Mikmeka! případně: Zažijte Jirousovou! Kroužky by nebraly konce.

Dalším reklamním tahem je útok na potřebu být někde v partě, čehosi součástí. Třeba komunity sázkařů. Z toho jsou odvozené slogany nabádající příjemce sdělení stát se něčím novým. Třeba Pežoťákem. Nebo, ze stejného ranku, napít se limonády (whisky, myslivce, vodky) s přáteli. Jak zvýšit volební účast? Volte s přáteli, staňte se voličem! Případně: Je načase nebýt nevoličem! Také se lze připodobnit výraznému vzoru, být jako někdo. Volte jako Klaus!

S tím souvisí další oblíbený reklamní trik. Je dnes zvykem, že každá značka, služba, výrobek či nemoc má svou něčí tvář. To funguje od dobročinnosti, přes oblečení, ojetá auta až po inkontinenci. Tato praktika byla v předvolební kampani opominuta, ke škodě kandidátů, kteří ve vizuálech naivně vystupovali s vlastními podobenkami. Kdyby například tváří Marcela Kolaji byla Michele Mercierová, nemusel si teď objednávat zpáteční letenku z Bruselu.

Chyběly také osvědčené přívlastky, pokud možno exaltované. Přírodní Biodoubravský. Extra jemný Mamula. Nejudržitelnější Balcarová. Megahustý Turek.

Oblíbená slova a výrazy se ale neobjevují jen v reklamách. Ve veřejné komunikaci se jimi hemží i mnohé jiné texty, mnohem serióznější. V poslední době třeba předložka dle. Že ji do každého odstavce tiskové zprávy vrazí nedovzdělaný, líný spisovatel z nějaké PR agentury, to by se ještě dalo odpustit. Může předpokládat, že se spiskem bude pracovat profesionální novinář: autor, editor, korektor a vedoucí vydání. Když si ale dle přečtete v seriózních novinách čtyřikrát v jednom článku a devětkrát na jedné tiskové straně, musejí se Čapek, Bass a Poláček, novináři, tvůrci a ustavitelé literárního i hovorového jazyka, v hrobě obracet. Jedinou omluvou by snad bylo, že redakce a agentury zaměstnávají postižené, kterým chybí malíček a prsteníček na pravé ruce (pro pianisty: 5 a 4). 

Dle se netýká jen tištěných médií. Dle prostupuje napříč sdělovacími prostředky a sděleními všech formátů a typů. Napříč Českem (či dokonce Česka!). Přežilo určitě i tyto poslední volby, které se konaly napříč Evropou. Jsou firmy, které otevírají nové obchody napříč republikou. Jiné inovují napříč všemi svými výrobky. Na začátku roku jsme se dle nedělních příloh mohli poučit, jak se vítá Nový rok napříč planetou. 

Nebojte se, čtenářové, brzy budeme končit. Výčet slov a výrazů zde nebude vyčerpávající, na to by vám chyběly energie. Skutečně, nejen od počátku tohoto textu, ale už od poloviny minulého desetiletí je energií čím dál více. Ještě ve Státní energetické koncepci z roku 2015 se uvažovalo o energii jedné, měřila se ve wattech nebo joulech, a hlavně, aby jí bylo dost. V návrhu z loňska už se hovoří o mnoha energiích, které se sice stále měří ve wattech a joulech, ale hrozí se tam, že jich, těch wattů a joulů, bude čím dál méně napříč všemi odběrateli všech energií.

Kompenzuje se to tím, že máme nejen jednotnou evropskou měnu, ale máme také jen jedno euro. I když by toho eura byla miliarda, nebo, jak sní Ursula z Leyenů, bilion. V přepočtu a podle daného gramatického vzoru by to dělalo 24,67 bilionu koruna a 22,9 bilionu dolar. Možná má singulár euro symbolizovat cestu ke komunismu, ve kterém už budou peníze jen virtuální a euro bude jen jedno, jako pamětní mince, odlitá a ražená v Číně. V bezemisní Evropě to ani nově zvolený Evropský parlament nedovolí.

A tím se vracíme zpět do politické sféry, kde veškerá legrace končí. I ta už si vystačí se souborem hesel, která zaberou nejvýše půl strany slovníku v kapesním vydání, protože chybějí významy. Zato se jejich pomocí vytvářejí politické narativy (do zblbnutí opakované bláboly – překl. aut.), vize, mise a zákony. V seznamu nacházíme extremismus, populismus, toleranci, intoleranci, sexismus-genderismus, migraci, imigraci, polarizaci, dezinformace, dekarbonizaci, kulatý stůl (u kterého se celkem pochopitelně nic kloudného nedomluví; snad by bylo lepší zasednout u stolu kruhového, případně válcového s nožičkami), nenávistné projevy, příkopy. Pokud nějaká lídryně nevymyslí něco nového, nějakou novou výzvu, které bude čelit, tak je to asi tak všechno.

Tedy – skoro všechno. Nechal se po eurovolbách slyšet Petr Pavel: „Co nemůžeme přehlížet, je nárůst podpory extremistů v Evropě. Musíme tyto hlasy vnímat a přemýšlet, proč se to děje,“ napsal prezident, kterému důvěřují 54 procenta obyvatel napříč voliči, ve vyjádření, které zveřejnil na síti X. „Antisystémové strany výrazně uspěly například ve Francii či v Německu, jejich vzestup je ale patrný i v ČR,“ dodaly k tomu bezprostředně novinky.cz. Antisystémové strany je nutné zařadit do slovníku a postavit je hned vedle našeho systémového prezidenta, který úspěšně proplul všemi systémy, které jsme tu měli. 

Neposlouchejme prázdné kváky. Hledejme významy.

(Pokračování uvedu a dodám pak někdy příště.)