Amerika je zřejmě konzervativnější, než si v Anheuser-Busch mysleli

Ilustrační foto: Silvia z Pixabay
Audioverzi článku si můžete poslechnout zde.

Bud Light ztratil pozici nejprodávanějšího piva v USA, oznámila ČTK. Mnozí v tom vidí reakci na nepovedenou reklamu zaměřenou na LGBT+.

Stalo se tak zhruba dva měsíce poté, co do své kampaně zahrnula transgender komičku a influencerku Dylan Mulvaneyovou. Mimo jiné jí zaslala speciální plechovku piva s jejím obličejem, aby jí pogratulovala k významnému výročí na její transformační cestě od muže k ženě.

Tento krok okamžitě vyvolal řadu posměšných až nenávistných reakcí. Dokonce se objevilo video se střelbou do beden s pivem. Další lidé si natočili videa, jak nápoj vylévají do záchodu. Především ale okamžitě poklesl prodej.

Pro mnohé čtenáře je to jen příběh k pousmání nebo zadostiučinění. Protože leckomu ta neustálá propagace transgender a LGBT+ leze krkem. Není důvod se lidem s takovou orientací vysmívat nebo je jakkoliv diskriminovat. Ale reklamy na podprsenky na mužském těle nebo plavkyně a cyklistky, které porážejí své soupeřky, protože se narodily (nebo narodili?) jako muži, jsou na leckoho moc.

Případ Bud Ligt a jeho výrobce Anheuser-Busch ale ukazuje minimálně dvě věci: Za prvé, že USA jsou konzervativnější, než si asi leckdo myslí. Na jednu stranu se tváří strašně svobodně, ale v myslích obrovského množství lidí se zjevně drží staré pořádky a starý svět. Vždyť Donald Trump vyhrál volby se sloganem „Make America Great Again“. Mnozí ani netuší, že nebyl prvním, kdo ho použil. Předním to byl už Ronald Reagan.

Vždyť Donald Trump vyhrál volby se sloganem „Make America Great Again“

Jak před lety napsal psycholog působící v USA Albert Kšiňan, klíčové je slovo „again“. Reakce Američanů na kampaň Bud Light byly mnohem silnější, než by se stalo třeba v Evropě. Mnohdy až nenávistné.

Po dvou měsících statistika ukázala, že Bud Ligt ztratil svoji pozici. Nejprodávanějším pivem se na jaře stalo mexické Modelo Especial. Během měsíce končícího 3. června tvořily jeho prodeje v obchodech s potravinami a alkoholem 8,4 procenta celkového objemu, zatímco Bud Light spadl na 7,3 procenta. V březnu přitom Bud Light držel deset procent trhu, zatímco Modelo Especial 7,7 procenta, uvedla ČTK. Analytici sice uvádějí, že jde možná i projev dlouhodobého trendu změny preferencí. Ale různé hospody a obchody hlásily propad prodeje hned po kampani.

marketéři možná zapomněli, že jde o zákazníka

Za druhé možná marketéři řady firem zapomněli, že jejich svatým grálem jsou přání a očekávání zákazníka. Byť i ta skrytá. Která teprve musíte probudit, jako se to podařilo v případě chytrých telefonů s dotykovým displejem. V poslední době je ale linie ozelenění, genderu a všech podobných věcí tak silná, že zákazník se leckdy vytrácí. Pivovar sice vysvětloval, že chtěl oslovit mladé lidi, ale nějak zapomněl na své typické konzumenty. Neděje se tohle i v jiných oborech? Včetně politiky?