Moderní zloději kradou auta přes notebook
Dnešní zloději aut už nejsou odkázáni jen na jejich mechanické otevření. Jak upozorňuje článek na The Conversation, k jejich nejoblíbenějším nástrojům patří notebook.
Profesor elektrotechniky a počítačového inženýrství z Iowa State University Doug Jacobson uvádí hned několik způsobů, jak dnešní zločinci zaměření na auta používají špičkové technologie. Byť některé ještě i ve spojení s násilím. Umožňují jim to počítače uvnitř současných vozů.
„V dnešní době jsou auta počítačová centra na kolech. Mohou obsahovat více než 100 počítačů a miliony řádků softwarového kódu. Všechny tyto počítače jsou propojeny sítí a mohou ovládat všechny aspekty vašeho vozidla,“ napsal. S dovětkem: „Není tedy divu, že se krádeže aut také staly high-tech.“
Dnešní auta jsou počítačová centra na kolech
Počítače ve voze lze podle Jacobsona rozdělit do čtyř kategorií. První se věnuje pohonu a všemu, co je s tím spojené. Druhá bezpečnosti, například automatickému brždění. Třetí jsou informační a zábavní systémy. Čtvrtou je navigační systém včetně systému GPS automobilu.
Tyto kategorie spolu navzájem komunikují. A protože si důvěřují, nejsou chráněny proti vzájemnému napadení. Jakmile se tak útočník dostane k jednomu systému, dostane se snadno ke všem.
„Jako u každé nové technologie, některé aspekty dnešních aut zlodějům práci znesnadňují a některé naopak usnadňují. Existuje několik způsobů, jak ukrást auto, které dnešní technologie umožňují,“ říká Jacobson.
Pozor na bezdrátové klíče
Nové šance, jak krást bez násilí nabízí například bezdrátové klíče. Na rozdíl od klasických dálkových ovladačů vysílají neustále. Nemusíte u nich stisknout tlačítko. Zloději pomocí dvou zařízení vybudují mezi tímto klíčem a vaší autem bezdrátový most. Jeden pachatel oklame auto, aby vyslalo signál k ověření. Druhý stojí poblíž vašeho domova, kanceláře apod., zprostředkuje spojení s bezdrátovým klíčem a odešle jeho odpověď.
Jedinou nevýhodou této metody je, že jakmile někde vypnou motor, už ho znova nenastartují. Ale to už mohou pracovat jinak. Výrobci automobilů se snaží chybu napravit tím, že s autem nejde odjet, pokud bezdrátový klíč není uvnitř.
Nabourání se do vnitřní sítě
Podobně sofistikovanou možností je podle Jacobsona nabourání se do vnitřní sítě, která zprostředkovává vzájemnou komunikaci mezi počítači.
„Řídicí jednotka motoru ukládá kopii kódu bezdrátového klíče a zloději jej mohou naklonovat do prázdného přívěsku na klíče, pomocí kterého nastartují auto oběti. Jednou z metod je přístup k palubní diagnostice automobilu prostřednictvím fyzického portu nebo bezdrátového připojení určeného pro servisní techniky,“ říká profesor na stránkách The Conversation.
Násilnější verzí je proražení světlometu a přímé kabelové připojení.
U vozů Kia a Hyunday také zkoušejí zloději využít „zastaralou“ kabeláž. Zkrátka se v autě připojí štěrbinou ve sloupku řízení. Velmi smutné je, že jak připomíná Doug Jacobson, tuto metodu rozšířilo volnému spojení mladých zlodějů aut v Milwaukee přezdívaných Kia Boyz, kteří se proslavili na TikTok.
Co tedy s tím? Doug Jacobson vyzývá: nenechávejte klíče ve vozidle a udržujte svůj software v aktuálním stavu, jako to děláte u telefonu a počítače. Některé jiné servery ale sázejí na opatření, která se zdají patřit k historii. Třeba tajný vypínač, který prostě rozpojí vedení v místě, které pak zloději musí dlouho hledat. Případně zámek na řadicí páku. Přestože nejeden prodejce nad ní ohrnuje nos s tím, že tohle už zloději zvládají. Například podle serveru portalridice.cz je jeho překonání otázkou vteřin. Jak, to vám ale asi nikdo neřekne. A pojišťovny na něj kupodivu pořád slyší.