Itálie by mohla vynakládat miliardu eur ročně na podporu automobilového průmyslu

Italská vláda by mohla po dobu nejméně tří let vynakládat miliardu eur (přes 24 miliardy Kč) ročně na podporu domácího automobilového průmyslu. Uvedl to italský ministr hospodářského rozvoje Giancarlo Giorgetti v rozhovoru s italským listem Il Sole 24 Ore. Dodal, že tento stimulační plán by zahrnoval finanční podporu při přechodu výroby k modelům šetrnějším k životnímu prostředí.

Komentář SH: To bude asi na inovace typu toustový chléb. Veřejná podpora je jak známo zakázána až na přesně vymezené výjimky. Například jde o malé subjekty, které nenarušují hospodářskou soutěž (třeba Fiat) nebo kompenzuje náklady na veřejnou službu (že by elektromobilita?). No a Italové byli vždycky férovky. Nebo, že by ne?

Automobilový trh v Evropské unii těžce zasáhla koronavirová krize. V roce 2020 se prodej aut v EU kvůli pandemii podle údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) propadl o rekordních 23,7 procenta. Vloni pak klesl o další 2,4 %, protože automobilky se potýkaly s nedostatkem čipů a dalších součástek.

Pandemie podle nedávného sdělení zpravodajského výboru italského parlamentu obzvlášť tvrdě zasáhla mezinárodní automobilovou skupinu Stellantis, která v Itálii provozuje řadu továren a zaměstnává kolem 50 000 lidí, napsala agentura Bloomberg. Výbor rovněž vyzval k tomu, aby italská státní banka Cassa Depositi e Prestiti koupila ve společnosti Stellantis podíl, a vyvážila tak podíl, který ve firmě drží Francie.

Skupina Stellantis vznikla začátkem loňského roku spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzského konkurenta PSA. Fúze přivedla dohromady značky francouzské skupiny Peugeot, Citroën, Opel a DS se značkami Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Maserati, Alfa Romeo či Ram.

Cílem nového stimulačního plánu je sice přimět výrobce k přechodu k elektromobilům, podle ministra však Řím hodlá podporovat také produkci některých benzinových, naftových a hybridních modelů. „Potřebujeme rovněž podpořit nákupy levnějších vozidel méně movitými lidmi,“ uvedl Giorgetti.