Důvěra spotřebitelů v ekonomiku dále roste, důvěra podnikatelů se snížila
Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se ve srovnání s lednem mírně snížil o 0,3 bodu na hodnotu 91,7, při rozdílném vývoji jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 1,3 bodu na hodnotu 92,5 a indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 4,8 bodu na hodnotu 87,7. Sdělil to dnes Český statistický úřad (ČSÚ) ve své pravidelné zprávě.
V únoru se důvěra mezi podnikateli zvýšila ve vybraných odvětvích služeb a stavebnictví. V obchodě a v průmyslu se naopak oproti lednu snížila.
„Únorová důvěra podnikatelů v průmyslu poklesla na nejnižší hodnotu od června 2020. Podniky ve vybraných segmentech průmyslu očekávají výraznější útlum tempa růstu výrobní činnosti a také pokles zaměstnanosti,“ napsal Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
„Nálada ve společnosti v mnoha ohledech připomíná právě dobu před dvěma lety. Podnikatelé vidí, jak výroba brzdí svůj růst a zároveň s tím vidí i růst nezaměstnanosti. Zatímco za covidu byl největší problém v tom, že si nikdo neuměl představit, co přinese budoucnost a jak dlouho potrvají omezení ekonomiky, teď podnikatelé zase nevědí, jak dlouho bude trvat válka na Ukrajině či jak dlouho potrvá energetická krize a s tím související vysoké ceny energií,“ říká Vladimír Pikora, hlavní ekonom skupinyComfort Finance Group. „Vzhledem k tomu, že se makroekonomické indikátory vyvíjejí lépe, než se ještě na podzim předpovídalo, očekávám časem zlepšení sentimentu i u podnikatelů. Výrazné zlepšení ale nečekám. To přijde, až skončí válka.
Mezi spotřebiteli se důvěra v ekonomiku podruhé v řadě zvýšila. Počet domácností hodnotících svoji současnou finanční situaci hůře, než tomu bylo v předchozích dvanácti měsících, se oproti lednu téměř nezměnil. Meziměsíčně se výrazně snížil počet respondentů očekávajících zhoršení jejich finanční situace v následujících 12 měsících. Oproti minulému měsíci se domácnosti také méně obávají zhoršení celkové ekonomické situace. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se meziměsíčně mírně snížil.
„Spotřebitelská důvěra v únoru podruhé v řadě výrazně vzrostla. Podobně jako v lednu zaznamenala většina sledovaných ukazatelů meziměsíční zlepšení. Nicméně spotřebitelský sentiment jako celek pořád zůstává hluboko pod svým dlouhodobým průměrem,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
„České domácnosti neočekávají, že se jejich finanční situace výrazně zhorší, a počítají s tím, že se bude pomalu zlepšovat. Velkou naději dává skutečnost, že se zvedl počet domácností, které se domnívají, že je čas na větší nákupy. To může být dobrou zprávou pro maloobchodníky, kteří v posledních měsících čelí úbytku zákazníků,“ komentoval aktuální údaje Tomáš Volf, analytik společnosti Citfin. „Není divu, že podnikatelská důvěra klesá. Například podle finálních čísel se HDP našeho největšího obchodního partnera ve 4Q 2022 propadl a německá ekonomika mezičtvrtletně klesla o 0,4 %. Po roce a půl tak Německo míří do recese.