Důvěra spotřebitelů roste rychleji, než důvěra podnikatelů

Ilustrační foto: Silvia z Pixabay

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se ve srovnání s březnem zvýšil o 3,3 bodu na hodnotu 97,2, při stejném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 2,8 bodu na hodnotu 98,0 a indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 5,8 bodu na hodnotu 92,9. Informoval o tom ve své pravidelné zprávě Český statistický úřad.

Důvěra spotřebitelů se tak začíná blížit k důvěře podnikatelů, která byla po řadu měsíců vyšší.

Důvěra v ekonomiku mezi podnikateli se v dubnu zvýšila ve všech odvětvích, nejvíce v průmyslu (o 4,6 bodu), ve kterém se zároveň po deseti měsících vrátila na svůj dlouhodobý průměr.

„Celková důvěra podnikatelů v ekonomiku podruhé za sebou vzrostla a přiblížila se svému dlouhodobému průměru. Přestože se sentiment mezi podnikateli postupně zlepšuje, mnohé pořád limituje nedostatečná poptávka, omezená dostupnost vybraných vstupů a v některých odvětvích také nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců. Jako další bariéry růstu produkce podnikatelé uvádějí například i legislativu, vysoké konkurenční prostředí či obecnou nejistotu z aktuální geopolitické situace a důsledků z ní vyplývajících,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Důvěra spotřebitelů v ekonomiku se zvýšila. Domácnosti se ve srovnání s březnem méně obávají zhoršení celkové ekonomické situace a mírně lépe hodnotí svou současnou finanční situaci ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci. Zároveň se snížil počet spotřebitelů očekávajících zhoršení jejich finanční situace v následujících 12 měsících. Podíl respondentů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se meziměsíčně mírně snížil.

„Dubnová data, podle kterých je důvěra domácností nejvyšší od října 2021, potvrzují zlepšující se sentiment spotřebitelů. Výsledky jsou pozitivní i v tom, že se meziměsíčně zlepšily všechny sledované dílčí ukazatele. Ani poměrně příznivá aktuální data však nezměnila fakt, že celková důvěra spotřebitelů stále zůstává výrazně pod svým dlouhodobým průměrem,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

„Hlavním zdrojem pozitivního sentimentu je nízká nezaměstnanost, která šla v březnu ještě dolů na 3,7 procenta, takže ubylo Čechů, kteří se obávají o svou budoucí finanční situaci. Ani v dalších měsících by se zaměstnavatelé neměli chystat hromadně propouštět. Naopak k dalšímu snížení počtu lidí bez práce přispějí sezónní práce,“ komentuje Tomáš Volf, hlavní analytik společnosti Citfin.

Roli ve změně sentimentu firem i domácností hrají nepochybně slábnoucí inflační tlaky. „Pro oživení české ekonomiky, tažené tradičně domácí poptávkou, je dobrá zpráva i to, že se meziměsíčně snížil počet spotřebitelů, kteří nepovažují současnou dobu za vhodnou k pořizování velkých nákupů,“ říká partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Petr Kymlička „Nicméně pro budoucí růst a expanzi českých firem je stále limitující nedostatek kvalifikované pracovní síly. I v době recese firmy držely vysokou zaměstnanost a nedošlo k výraznějším změnám na trhu práce.“