Británie zmírní plány na ekologické bydlení; kvůli životním nákladům obyvatel
Velká Británie se bude držet svého plánu a od roku 2030 zakáže prodej aut se spalovacím motorem, přehodnotí ale některé své cíle ohledně uhlíkové stopy obytných budov. V rozhovoru na stanici Times Radio to dnes řekl britský ministr pro místní rozvoj Michael Gove. Vláda podle něj musí myslet na to, kolik její plány budou stát každého jednotlivce.
„Žijeme v době, kdy životní náklady představují skutečný problém, a my nechceme lidi nutit, aby platili víc, než je nutné. Musíme k věci přistupovat s rozvahou. Pokud jde o pronajímatele v bytovém sektoru, zmírníme časový rámec pro povinné dosažení určité úrovně energetické náročnosti,“ řekl Gove.
životní náklady představují skutečný problém, a my nechceme lidi nutit, aby platili víc
O potřebě rozvážného přístupu hovořil Gove i v souvislosti s programem na instalaci 600 000 tepelných čerpadel v Británii do roku 2028, mimo jiné s podporou státních dotací pro domácnosti. Británie byla v roce 2022 z celé Evropy na posledním místě v žebříčku relativního počtu nainstalovaných čerpadel; na 1000 domácností jich v Británii přibylo 1,9, zatímco v Česku to bylo 12,9 a v prvním Finsku 69,36.
Komentář SH: Ani si snad dopředu nepředstavovat, jak na to budou reagovat aktivisti z JSO. Zablokují londýnské sanitky?
Británie má naopak nejhustší síť plynových rozvodů z celé Evropy, což domácnosti podněcuje k tomu, aby plyn využívaly k vaření i topení. K topení plyn podle listu The Guardian používá 85 procent Britů. Zmenšení tohoto podílu je zásadní, pokud chce britská vláda naplnit své cíle uhlíkové neutrality do roku 2050, jelikož používání fosilních paliv v domácnostech tvoří v Británii více než pětinu uhlíkových emisí.
Otázka klimatu se minulý týden projevila i v doplňovacích volbách, v nichž vládnoucí konzervativci přišli o dvě křesla v Dolní sněmovně. Třetí křeslo, za londýnský obvod Uxbridge and South Ruislip, si udrželi jen těsně. Nový konzervativní poslanec Steve Tuckwell po svém vítězství uvedl, že ve volbě rozhodly především kroky labouristického starosty Sadiqa Khana v rozšíření nízkoemisních zón v Londýně.
Konzervativní strana ale musí pracovat s klesající podporou mladých voličů v průzkumech, uvedla agentura Reuters. Mladí jsou frustrovaní z perspektivy nedostupného bydlení a vysokých nákladů na péči o dítě. Zájem o klima jakožto politické téma se mezi mladými Brity zvyšoval už před parlamentními volbami v roce 2019.