Benzin poprvé od začátku války zlevnil, nafta naopak
Průměrná cena benzinu v Česku v sobotu poprvé od začátku ruské invaze na Ukrajinu klesla, a to o 14 haléřů na 47,12 koruny za litr. Nafta naproti tomu nadále zdražuje. Její průměrná cena stoupla o prvním víkendovém dni o 12 haléřů na 49,53 koruny. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny paliv sleduje.
Rusko napadlo Ukrajinu 24. února. Ceny benzinu od té doby nepřetržitě rostly až do tohoto pátku, kdy se růst poprvé zastavil. I přes mírné sobotní zlevnění je Natural 95 v Česku o zhruba 9,60 Kč dražší než před začátkem války.
Ještě výraznější je zdražení nafty. Její cena od začátku ruské invaze stále roste, i když v posledních třech dnech mírnějším tempem. V pátek stoupla průměrná cena dieselu o desetník, což je zatím nejnižší denní nárůst. Celkem zdražil litr nafty od začátku bojů na Ukrajině o více než 13 korun.
I přes rekordní ceny paliv v těchto dnech jsou pohonné hmoty v Česku stále mnohem dostupnější než při posledním velkém cenovém vzestupu, jenž kulminoval v polovině září 2012, upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Důvodem je růst mezd. Podle Kovandova propočtu si běžně vydělávající člověk se dvěma dětmi může v současnosti za měsíční čistou mzdu pořídit o 213 litrů benzínu více než v září 2012. Nafty si může koupit o 162 litrů více než tehdy.
Kvůli vysokým cenám pohonných hmot vláda ve středu rozhodla o zrušení povinnosti přidávat biosložku do paliv. Ministři rovněž schválili zrušení silniční daně pro osobní automobily, dodávky a nákladní auta do 12 tun. Ministerstvo financí zároveň oznámilo, že bude plošně kontrolovat čerpací stanice kvůli maržím za paliva. Dodávané informace chce resort průběžně porovnávat s vývojem cen na komoditní burze v Rotterdamu, z níž vycházejí velkoobchodní ceny pohonných hmot v evropských zemích.
Komentář SH:
Ceny nafty obecně vykazují nižší pružnost na poptávku, než ceny benzínu. Je to proto, že se nafta používá pro nákladní dopravu, veřejnou hromadnou dopravu, ale také v železniční dopravě a lodní dopravě. Takže když například individuální osobní dopravu lidé omezí kvůli drahému benzínu, u nafty se prodejci mohou opírat o určitou nepodkročitelnou hladinu poptávky, která zůstane stabilní téměř při jakékoliv ceně.
V tomto směru je zajímavé vyhlášení ministerstva financí, že bude kontrolovat marže prodejců. „Zákon o cenách umožňuje regulovat ceny v několika případech, mj. ‚vyžaduje-li to mimořádná tržní situace‘. Kromě možnosti stanovení úřední ceny (což u PHM by asi opravdu nedávalo smysl) mohou cenové orgány použít věcné usměrňování cen, tedy mj. maximální podíl promítnutí zvýšených nákladů do ceny nebo závazný postup při kalkulaci ceny. včetně stanovení ziskové marže). Pro účely regulace mají cenové orgány (zde asi MF) i kontrolní pravomoci. Takže ano, mohou to udělat – v případě regulace marží nechápu, proč to neudělali rychleji a dříve,“ sdělil Daniel Weinhold, partner advokátní kanceláře Weinhold Legal, na dotaz Světa hospodářství.
Pokles cen nafty i benzinu lze podle Lukáše Kovandy očekávat v tomto týdnu. Podmínkou je, že se závažně nevyhrotí válka na Ukrajině nebo se nezhorší bezpečnostní situace na Blízkém východě. „Hlavní scénář ovšem předpokládá v nadcházejícím týdnu propad cen benzínu ke 46 korunám za litr, nafta by měla zlevnit ke 47 korunám za litr,“ vyhradil si ekonom.