Zaměstnanost nyní drží maloobchod a logistika: pravda nebo mýtus?

Zaměstnávání lidí, kteří přišli v době lockdownů o obživu, zvyšování mezd velkými řetězci, aktivní nábor společností zaměřených na dopravu zboží koncovým zákazníkům, informace o nebývale rostoucích prodejích e-shopů – to vše utvrzuje v přesvědčení, že tyto segmenty stále a bez omezení rostou. Z pohledu nabídky volných míst v tomto oboru je ale situace méně bouřlivá, než se na první pohled zdá. Přesto většinu prodejců v současné době brzdí nedostatek pracovníků, zejména v logistice a dopravě. Svědčí o tom analýza společnosti Profesia, která se zabývá zprostředkováním pracovních příležitostí.

Propad klasického prodeje

Maloobchod je jedním ze segmentů podnikání, které byly tvrdě zasaženy sérií lockdownů a jež vystřídala zhoršená nálada spotřebitelů v důsledku obav ze zrychlující inflace, vysokých cen energie a dopadů válečného konfliktu. Výsledkem je omezení výdajů domácností a šetření na horší časy. Počet společností, které podnikají v maloobchodu, mírně klesá od roku 2017, nicméně v průběhu roku 2021 byl pokles výrazný. Podnikatelská základna se ztenčila o 7,8 % a ve srovnání s rokem 2019 dokonce o 9,7 procenta.

„Propad klasického prodeje jsme v pandemické době vnímali v kontextu s tím, že nebývale roste podíl e-komerce. Zvláště v ČR, která je vnímaná jako e-shopová velmoc, kde jsme v roce 2020 zaznamenali nárůst obratu o 26 % a vloni o dalších 14 procent,“ píše Profesia ve své studii. Elektronický obchod sice nenabídne tolik míst jako kamenné prodejny, ale jak ukázalo pandemické období, může v době propadu vytížit část pracovníků z uzavřených prodejen.

„V současné době hledáme zejména pracovníky zajišťující logistiku a distribuci zboží, stejně jako kreativce, kteří jsou pro nás jako vizuální brand klíčovými lidmi,“ cituje Profesia Martina Kůse, jednoho ze zakladatelů módní značky Vuch. „Zde nás, podobně jako jiné prodejce, poznamenává vyčerpaný pracovní trh v České republice. Naštěstí s fluktuací problém zatím nemáme. V kamenných prodejnách, které vnímáme jako výkladní skříň naší značky, se nám daří udržet zkušené zaměstnance, což je pro prodej módního zboží z našeho pohledu velmi důležité.“

To potvrzuje Ruslan Skopal, spolumajitel české značky Styx: „V současné době 60 % českých firem brzdí nedostatek pracovníků. U nás hledáme kromě lidí do výroby pracovníky do skladů a pro distribuci, většinu zboží v současné době prodáváme on-line. Situaci řešíme i tím, že kromě našich e-shopů část produkce prodáváme prostřednictvím marketplace, což pro nás kromě jiného znamená úspory personálních zdrojů, a to jak na distribuci, tak na marketing.“

Vrchol v nabídce míst máme za sebou, klesl i zájem o ně

Nabídka pracovních pozic v retailu patří vedle výroby na pracovním portálu Profesia.cz mezi nejširší. Jejich počet ale v posledních letech výrazně kolísá, nedá se vysledovat nějaký jednoznačný trend. „V loňském roce například v prvních dvou kvartálech počet nabídek oproti předcházejícímu roku poklesl, ve druhém pololetí jsme zaznamenali nárůst řádově o pětinu,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.

Současný trend je opět růstový, v prvním čtvrtletí tohoto roku množství nabízených míst vzrostlo o 28 % oproti loňsku. V dopravě a logistice je nabídka v posledních letech poměrně vyrovnaná, po propadu ve druhém čtvrtletí roku 2020 počet nabízených míst do třetího čtvrtletí 2021 narůstal, poté začal mírně klesat. Momentálně je počet inzerovaných pozic o 7 % vyšší než vloni.

„Kolísá i zájem ze strany uchazečů. Nejvíce zájemců o práci v retailu jsme na Profesia.cz zaznamenali v první pandemické vlně, kdy na vypsanou pozici reagovalo v průměru 22 žadatelů. Poté zájem klesal až na 6 reakcí na nabídku na konci loňského roku, nyní jsme zaznamenali oživení na sedm,“ říká Michal Novák. „Podobné to bylo i v logistice a dopravě, kde bylo co do počtu reakcí také rekordní 2. čtvrtletí roku 2020 s 36 reakcemi na nabídku. V posledním roce počet zájemců o vypsané pozice v tomto oboru kolísá kolem deseti. Dá se očekávat, že s příchodem uprchlíků z Ukrajiny zájem o místa v těchto oborech opět vzroste, zejména u pozic, kde nebude potřebná dobrá znalost češtiny.“

V posledních dvou letech zatížených covidovými omezeními mohl vzniknout dojem, že retail a logistika jsou tahounem zaměstnanosti u nás. I když se tyto obory hned po výrobě největší měrou podílejí na nabídce volných míst, nejsilnější růst mají pravděpodobně za sebou. „Největší počet inzerovaných pozic jsme v nich na Profesia.cz zaznamenali na konci roku 2018. Ale dá se očekávat, že zaměstnavatelé z těchto segmentů budou v náboru i nadále aktivní. Je to dáno tím, že je zde přirozeně vysoká fluktuace, zejména na pozicích, kde není potřeba mít speciální vzdělání nebo zkušenosti,“ píše se v analýze Profesie.

Robotizace a automatizace pomáhá zaplnit nedostatek pracovníků

Lidé ve výrobě a provozu se stávají nedostatkovým zbožím, a tak i vedení retailových firem stále častěji sahá k automatizaci, která má pomoci vyvážit složitou situaci na pracovním trhu. V maloobchodě se začala automatizace prosazovat nejprve ve skladech, kde chytré řešení umožňuje doplnit chybějící personál, a to jak manipulačních pracovníků, tak i lidí starajících se například o evidenci.

„V budoucnosti se dočkáme postupného zavádění technologií, jako je rozšířená realita, umělá inteligence a internet věcí i do prodejen, kde budou zákazníkům poskytovat potřebné informace a navigovat je. Personálu také usnadní práci inteligentní systémy, které upozorní na nutnost doplnit zboží, budou hlídat jeho expiraci nebo automaticky objednají potřebné zásoby,“ vysvětluje Martin Šrůma, Strategy & Consulting Manažer ve společnosti Accenture, v analýze Profesie. „Robotizace zároveň firmám pomůže s dosažením základních provozních cílů, jako je zvýšená produktivita, vyšší kvalita a nižší chybovost, zvýšená bezpečnost podpořená senzory a rychlost, která odpovídá neustále se měnící poptávce či novým variantám produktů.“