Důvěra spotřebitelů se snížila, u podnikatelů je tomu naopak

Důvěra v českou ekonomiku v dubnu meziměsíčně stoupla o 3,4 bodu na 100 bodů, o měsíc dříve klesla. Za dubnovým nárůstem stojí zejména vyšší důvěra mezi podnikateli, zatímco spotřebitelé jsou pesimističtější než v březnu. Jejich důvěra v ekonomiku se dostala na nejnižší hodnotu od listopadu 2012. Vyplynulo to z informací, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Důvěra mezi spotřebiteli je nižší i v meziročním srovnání, naopak souhrnný indikátor důvěry a důvěra u podnikatelů je proti loňskému dubnu vyšší.

„Ruská agrese na Ukrajině citelně dolehla na důvěru domácností a v dubnu obavy dále přetrvávaly. Na firmy doléhá válčený konflikt postupně, ačkoli stále relativně mírný dopad je překvapující. Patrně se v číslech mísí některé další faktory, například odeznívání pandemických restrikcí, které zlepšují důvěru ve službách,“ komentoval statistickou zprávu hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler.

Důvěra mezi firmami se v dubnu zvýšila proti březnu o 4,3 bodu na hodnotu 103,8. Kladně se na tom podepsala především vyšší očekávání podniků ohledně růstu průmyslové výroby a pozitivní hodnocení aktuální poptávky podniků ve vybraných odvětvích služeb. Zlepšení podnikatelské nálady v české ekonomice je přitom podle hlavního ekonoma Creditas Petra Dufka v čase drahých surovin a energií, nedostatku importovaných komponent a probíhající války na Ukrajině pozitivní zprávou.

Ekonomická nálada průmyslových firem se podle indikátoru důvěry meziměsíčně zvýšila o 5,6 bodu na 99,5 bodu a u podnikatelů ve vybraných odvětvích služeb, včetně bankovního sektoru, stoupla o 4,4 bodu na 106,7 bodu. V obchodu se důvěra snížila o 1,1 bodu na 100,8 bodu a u firem podnikajících ve stavebnictví klesla o 0,3 bodu na 123,5 bodu.

„V průmyslu mírně převažují podniky, které pozitivněji než v březnu odhadují poptávku a navazující výrobní činnost v následujících třech měsících. Ve vybraných odvětvích služeb pak mírně převažují podnikatelé s lepším než březnovým hodnocením aktuální poptávky,“ upřesnil vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst. Podle něj ale většina respondentů uvedla, že odhadovat budoucí vývoj je pro ně v současné situaci mimořádně obtížné. Rekordní počet respondentů mezi stavebními a průmyslovými firmy podle ČSÚ ale čeká další růst cen stavebních prací nebo prodejních cen. Podobné to je i ve službách, kde v historii zjišťování bezprecedentně vysoký počet podnikatelů očekává další růst cen v období následujících třech měsíců. Další nárůst prodejních cen podle nich předpokládají také obchodníci.

Mezi spotřebiteli důvěra v tuzemskou ekonomiku meziměsíčně klesla o 1,1 bodu na 81,3 bodu. Spotřebitelé se nejvíce se obávají dalšího zdražování a zhoršení jak celkové ekonomické situace země, tak své vlastní finanční situace. „Významná část dotazovaných domácností se domnívá, že jejich současná finanční situace je horší než v předchozích 12 měsících,“ doplnila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Podle Dufka je nálada spotřebitelů srovnatelná snad jen s dobou před zhruba deseti lety, kdy ekonomika procházela recesí. „Lidé se dál obávají zhoršení ekonomického vývoje, které se promítne do jejich peněženek, a současně i vysoké inflace. Jestli se něčeho v tuto chvíli naopak nebojí, tak je to nezaměstnanost,“ řekl Dufek.

Srovnání indikátorů důvěry v ekonomiku ČR:

Indikátory duben 2022 březen 2022 duben 2021
Průmysl 99,5 93,9 102,5
Stavebnictví 123,5 123,8 110,2
Obchod 100,8 101,9 95,0
Vybrané služby 106,7 102,3 85,9
Podnikatelé celkem 103,8 99,5 95,1
Spotřebitelé 81,3 82,4 96,4
Souhrnný 100,0 96,6 95,3

Zdroj: ČSÚ