Vydavatelé v ČR odmítají Digital Markets Act navrhovaný Radou EU
Tuzemští vydavatelé novin, časopisů a poskytovatelé internetového obsahu vyzvali zástupce ČR v Radě EU, aby nepřijímali návrh evropského nařízení „Digital Markets Act“. Nařízení v současné podobě podle nich totiž obsahuje principiální nedostatky, kvůli kterým spíše chrání velké internetové firmy jako Google či Facebook, tedy tzv. gatekeepery, proti kterým bylo původně namířeno. Unie vydavatelů to uvedla v tiskové zprávě zaslané ČTK.
Cílem aktu o digitálních trzích je zajistit, aby velké on-line platformy dodržovaly na internetu spravedlivá pravidla. Spolu s aktem o digitálních službách je akt o digitálních trzích jedním z ústředních prvků evropské digitální strategie.
Vydavatelské odvětví je podle výkonného ředitele Unie vydavatelů Václava Macha jedním z nejvíce postižených dominancí globálních digitálních platforem na současném mediálním trhu. „Gatekeepeři nejenže bezplatně užívají vydavatelský obsah pro své vlastní komerční účely, ale také někteří z nich ovládají reklamní systémy určené pro vydavatele. Odstranění všech nedostatků a akceptování pozměňovacích návrhů od vydavatelských asociací v textu nařízení je nezbytným předpokladem pro efektivní vyjednávání vydavatelů s digitálními platformami o licencování vydavatelského obsahu,“ uvedl Mach.
Teprve po úpravě dokumentu bude podle Macha moci být dosaženo respektování autorských práv vydavatelů ve smyslu evropské směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu nebo spravedlivého řazení odkazů ve výsledcích vyhledávání.
Google letos na jaře spustil v Česku program Google News Showcase, v rámci kterého začal platit za zpravodajský obsah médiím. Licenční program je výsledkem tlaku EU a dalších zemí na to, aby technologické firmy platily za autorský obsah, který využívají ve svých službách. Podle Unie vydavatelů to byl sice krok správným směrem, ale byl selektivní a učiněný velice netransparentním způsobem.