V Praze na Petřín, v Turecku do „Análye“

Obrázek: Mohamed Hassan z Pixabay

Do Prahy loni přijelo do konce září zhruba 5,45 milionu turistů, což je meziročně o 28 procent více. Většina turistů přijela ze zahraničí a přibližně 22 procent jich bylo z ČRinformovala ČTK. V prvních třech čtvrtletích se meziročně zdvojnásobil počet turistů z Asie. Nejnavštěvovanější věží byla Petřínská rozhledna. ČTK to řekla Klára Janderová, mluvčí městské firmy Prague City Tourism (PCT), která má na starosti cestovní ruch v metropoli.

Oproti loňskému roku se téměř zdvojnásobil počet turistů z Asie, do konce září jich přicestovalo 495 004, což je meziroční nárůst 95 procent. „Nárůstu bezpochyby pomohlo otevření přímých linek do Soulu a v červenci do Tchaj-peje. Jsou to turisté, kteří v metropoli zůstávají zpravidla déle,“ sdělila Janderová. Nejvíce přibylo právě turistů z Jižní Koreje a Tchaj-wanu, kdy se meziročně v prvním případě jejich počet zvýšil o 287 procent na 110 276 lidí a v druhém dokonce o 1091 procent na 46 293 turistů.

PCT je městská firma, která se stará o cestovní ruch a také o sedm věží a bludiště na Petříně. Nejnavštěvovanější památkou ve správě PCT byla Petřínská rozhledna, na kterou vystoupalo 606 768 návštěvníků, což je meziročně o více než 74 000 lidí více. Na druhém místě je Staroměstská radnice a na třetím bludiště na Petříně.

O tom, kam do světa loni cestovali čeští turisté, co od cesty očekávali a jaká měli přání, vydala zprávu cestovní kancelář Invia. „Měli jste někdy chuť od všeho utéct někam hodně daleko? Troufáme si tvrdit, že i když jste svůj plán uskutečnili, pravděpodobně jste nepřekonali tři klienty agentury Invia. Ti se rozhodli změnit prostředí poměrně radikálně a vyrazili za zážitky až na druhý konec světa, do více než 16 tisíc kilometrů vzdálené Polynésie. Dohromady za dovolenou v oblasti nádherné Oceánie zaplatili částku, která za loňský rok neměla konkurenci – závratných 1 595 070 Kč,“ píše Invia.

Pomyslné prvenství v nejdelší době pobytu patří výletníkům, kteří si pravděpodobně potřebovali opravdu pořádně odpočinout a vyrazili do Bulharska na celých 39 dní. Těsně na druhé příčce se za milovníky bulharského klimatu umístili klienti s 36denními pobyty v Itálii a v Turecku.

S agenturou sice nejčastěji cestují rodiny nebo páry, najdou se ale i početné skupiny lidí, kteří chtějí trávit dovolenou obklopeni co největším množstvím známých. Největší skupina, která s Invií strávila dovolenou, měla 89 členů. V dubnu odletěli na 7 dnů s all inclusive za kouzlem Dominikánské republiky. O něco „skromnější“ parta 48 cestujících zase společně vyrazila za vůní levandule do francouzské Provence a zařadila se 
v kategorii nejpočetnější skupina na druhé místo.

Některé úsměvné příhody začínají paradoxně až ve chvíli, kdy je dovolená u konce a lidé po návratu domů zjistí, že obsah kufru není kompletní. „Na pobočku přišla paní s tím, že si v Egyptě pod postelí zapomněla žabky. Z pobočky jsme proto odeslali zprávu cestovní kanceláři, která zkontaktovala hotel, jeho zaměstnanci našli žabky, předali je delegátce a ta je po vracejících se klientech poslala zpátky do Česka. Žabky tak nakonec bezpečně doputovaly z Egypta až do Karviné,“ vypráví Jiřina Ekrt Jirušková, tisková mluvčí agentury Invia.

Zaměstnanci Invie řešili i další svérázné požadavky, jako třeba žádost o transfer z letiště na hotel helikoptérou nebo doručení zapomenutého plyšáka z Chorvatska. Nápomocni museli být i klientovi, kterému pes sežral pas a on nemohl odletět zpět do Česka. Nevyšel mu ani druhý pokus o odlet, tentokrát kvůli návštěvě letištního WC, během níž mu uletělo letadlo. Z dřívějších roků stojí za zmínku klienti, kteří hledali v Praze ubytování pro sebe a pro králíka, turista vyžadující hotel bez koberců nebo paní, jež trvala na pokoji orientovaném na konkrétní světovou stranu, jinak by se jí prý špatně spalo. Nutno dodat, že téměř všechny požadavky byla Invia schopna svým klientům splnit.

„Uvidíme, jaké další perličky přinese rok 2024. Vyrazit můžete téměř kamkoliv, kam vás srdce táhne – vážně míněnými slovy některých klientů můžete jet třeba do ‚Análye‘ (turecká Antalya), na ‚Zlaté Pysky‘ (bulharské Zlaté Písky) nebo na řecký ostrov ‚Lepkáda‘ (Lefkáda),“ uzavírá svoji zprávu Invia.

Zájezdy na letošní rok podražily ve srovnání s loňskem minimálně. Některé cestovní kanceláře (CK) udržely stejné ceny. Vyplývá to z informací CK a jejich asociací, které oslovila ČTK. Výraznější podle nich zdražení bylo v minulém roce. Z říjnového průzkumu ERV Evropské pojišťovny mezi tisícovkou respondentů vyplývá, že se vysokých cen dovolené letos obává 35 procent Čechů.

„Za poslední dva roky ceny stouply v průměru o tři až pět procent v závislosti na destinaci a kvalitě hotelů. Vyšší kvalita zdražila o něco více,“ říká místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. Na zdražení podle něj měly vliv zejména rostoucí ceny paliv.

V minulém roce ceny za ubytování a dopravu vzrostly o deset až 20 procent, řekla ČTK výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Chaloupková. „Letos už dodavatelé zdražili jen mírně, a to v nižších jednotkách procent.“ Cena prodaného týdenního zájezdu leteckou dopravou podle ní loni činila v průměru 19 200 korun, což proti roku 2022 bylo o 3,2 % více. Cena stejně dlouhého pobytu autobusem stoupla o 16,3 procenta na 11 400 korun. „Do těchto zvýšení se promítají nejen vyšší ceny zájezdů, ale také změny v poptávce klientů – zájem o kvalitnější hotely, komplexnější služby,“ dodala Chaloupková.

Na loňské úrovni se ceny zájezdů letos drží podle mluvčí cestovní agentury Invia Jiřiny Ekrt Jiruškové. „Zdražení evidujeme spíše u vzdálených exotických destinací – kvůli dlouhému letu jsou vyšší náklady leteckých společností, a to se projevilo i na ceně letenky,“ řekla. Týká se to například dovolených v Malajsii nebo Austrálii. Ceny zájezdů podle ní tlačí dolů také vysoká konkurence cestovních kanceláří.

„Ceny zájezdů na rok 2024 v podstatě kopírují ceny z roku 2023. Loni došlo k navýšení cen o zhruba 10 procent, kdy se i v cestovním ruchu projevila všudypřítomná inflace,“ řekl ČTK mluvčí CK Alexandria Petr Šatný. Podobné ceny mají také CK Fischer a Exim Tours, které patří pod skupinu DER Touristik Eastern Europe.

V případě zimních dovolených podle mluvčí CK Čedok Kateřiny Pavlíkové naopak zdražily skipasy. „V některých metropolích pravděpodobně letos dojde u vybraných památek k navýšení vstupného nebo limitům počtu návštěvníků,“ varovala.

Vysokých cen dovolených se letos obává 35 % Čechů, zjistila ERV Evropská pojišťovna. Shodně 16 procent dotázaných plánuje zvolit levnější destinaci či ubytování. Na stravě bude šetřit 13 % Čechů a dovolenou si zkrátí 8 procent lidí. Z finančních důvodů tento rok třetina Čechů na dovolenou nevyrazí, zjistil průzkum.