Praha ztrácí turisty, nestačí na Budapešť a Varšavu

Klenot, který už neláká. Foto: Pexels z Pixabay

Dříve Praha patřila mezi vyhledávané evropské metropole srovnatelné s Vídní. Nyní je patrný celkový propad zájmu turistů v žebříčcích návštěvnosti. Varovným signálem je například postupné zaostávání Prahy za Budapeští a opakovaný raketový růst varšavského hotelnictví, který se meziročně zvýšil o 36 procent. O Praze tak už nelze hovořit jako o královně středoevropského prostoru. Upozorňuje na to Marek Boura z České hotelové asociace.

„Soupeříme s Budapeští nebo Varšavou, ale to nikdy nebyla naše liga. Tato města jdou hodně nahoru a není to náhoda. Vidíme hned několik důvodů, proč nás dohánějí. Rychle zlepšují úroveň silnic a dálnic, mají lepší spojení se světem. V Praze nemáme ani po 30 letech rychlé veřejné dopravní spojení s letištěm, což je v dnešní době pro evropská města naprostou samozřejmostí. A taky nejsou zaplaveni Airbnb jako my,“ říká Marek Boura.

Nominální červnová čísla vypadají na první pohled pozitivně. Do České republiky přijelo v červnu o zhruba 13 % turistů více než loni a průměrná cena pokoje vzrostla o více než 19 %, což dává nárůst tržeb přibližně 35 procent. „Co z dat nevidíme, je inflace, která je v hotelech (energie, potraviny, mzdy) dramaticky vyšší než inflace oficiální, atakuje 40 procent a většina hotelů tak hospodaří stejně jako po covidové tragédii před rokem,“ říká Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Léto je lepší než loňské, lidé cestují, ale loni byl trh po covidové apokalypse omráčený. Naše společnost jako lídr trhu, máme přes milion přenocování ročně, pochopitelně cítí trendy citlivě a vnímáme ochlazování trhu. Zejména čeští turisté, kteří tvoří po covidu výrazně vyšší procento hostů, teď už obracejí každou korunu. K tomu extrémní růst nákladů. Když to shrnu – není týden, abych nedostal nabídku na převzetí nějakého hotelu, to se před covidem nestalo třeba ani jednou za rok.“