Řím: Konec aut se spalovacími motory zničí v Itálii desetitisíce pracovních míst

Itálie, to není jen Fiat, ale také třeba Alfa Romeo (na snímku), Ferrari, Maserati, Lancia či Lamborghini. Foto: Image by Elmer L. Geissler from Pixabay

Italská vláda se obává, že rozhodnutí Evropské unie, které od roku 2035 prakticky znemožňuje prodej nových aut na naftu a benzin, povede v Itálii k zániku zhruba 70 000 pracovních míst. Podle italských médií to řekl vicepremiér a ministr zahraničí Antonio Tajani. Zároveň varoval před fundamentalismem při řešení klimatických otázek. Rozhodnutí EU ohledně aut se spalovacími motory označil za ničivé.

Komentář SH: Zdá se, že Itálie se postavila do čela tažení proti ekologickému fundamentalismu. Nejen, že se připojila k protestu proti normě Euro 7 (více dál ve zprávě), ale hlavně tento protest nejhlasitěji komentovala. Už dříve její představitelé prohlásili, že pro zákaz budou jen tehdy, omezí-li se na motory nevyužívající biopaliva. (Těžko předpokládat, že si to proloboval Agrofert, protože biopaliva první generace EU už nechce.)

Tak, jako se zatím nenaplňují obavy, že Itálie se vydá cestou xenofobie (i když trochu toho katolického fundamentalismu po pravdě vidno třeba ve vztahu k homosexuálním párům), rehabilitace fašismu a podobných zvěrstev, možná se naplňuje určitá naděje. A sice, že bude napadat ty nejdivočejší regulace ve jménu zelených ideologií. A Itálie je větší než Maďarsko, na rozdíl od něj nefandí Putinovi, přičem její stabilita je nutná pro euro. Těžký to partner pro obcházení.

Každopádně je evidentní, že zelená jednota EU vykazuje stále silnější trhliny.

Tajani podle agentury APA varoval před reálným nebezpečím deindustrializace automobilového sektoru, který má pro italskou ekonomiku zásadní význam. Vyzval k zavedení veškerých možných ochranných opatření a k oživení a rozvoji automobilového sektoru.

zelená jednota EU vykazuje stále silnější trhliny

Podle údajů odvětvového sdružení Anfia zaměstnává italský automobilový průmysl přímo či nepřímo přes 270 000 lidí a podílí se více než pěti procenty na hrubém domácí produktu (HDP) Itálie. Anfia rovněž uvádí, že prodej aut s plně elektrickým pohonem v Itálii loni klesl o 27 % a že jeho podíl na italském trhu s novými vozy činil necelá čtyři procenta.

Ministr dopravy proti odchodu od spalovacích motorů

Proti odchodu od spalovacích motorů vede aktivní kampaň italský ministr dopravy Matteo Salvini. Ten poděkoval zhruba 100 tisícům Italů, kteří v průběhu několika dnů podepsali petici proti tomuto odchodu, píše APA.

Salvini se staví rovněž proti plánované přísnější emisní normě Euro 7, která by měla v roce 2035 začít platit pro osobní automobily. Tento měsíc prohlásil, že Itálie a její spojenci včetně České republiky mají dostatek sil na to, aby tuto normu zablokovali. Minulý týden osm členských zemí EU včetně Itálie, Česka, ale také Francie a Polska zaslalo do Bruselu společný dokument, ve kterém připravovanou emisní normu Euro 7 silně kritizují a označují navrhovaná pravidla za nerealistická.