Zachrání Francie evropské řidiče? Přidá jim pár let na silnici?

Citroen DS5. Foto: wydawca from Pixabay

Francie se pro mnohé překvapivě přidala k protestu osmi zemí proti normě Euro 7. Naděje, že cena aut znovu raketově nevystřelí, žije.

Server iDNES.cz přinesl informaci o dopisu, kterým se osm zemí vůči normě jednoznačně vymezilo. Jak známo, v Evropě mají mít spalovací motory utrum k roku 2035. Ovšem nová norma Euro 7 by jim zřejmě kvůli razantně zvýšeným nárokům na emise zatnula tipec zřejmě již o deset dřív.

Zdražení o stovky tisíc?

A co víc, zdražila by i elektromobily. Hlavně proto, že by je donutila řešit otěr z pneumatik a brzdových destiček. Odhady nákladů se liší, ty nejdivočejší hovoří v přepočtu až o dvou a více set tisících korun na auto. Umírněnější o desítkách tisíc.

Že se norma nelíbí všude, se ukazovalo už dřív. Minulý týden ale italský ministr dopravy Matteo Salvini prohlásil, že válku proti Euro 7 jeho odpůrci vyhrají. Za klíčové spojence označil Francii, Českou republiku, Rumunsko, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko, Polsko a Maďarsko.

Právě o razantním postoji Francie leckdo pochyboval. Že se přidala, může být pro úspěch „protestu“ zcela zásadní. V Evropě se rozhoduje různě. Od prosté většiny v parlamentu až možnost zablokovat v radě cokoliv jediným právem veta (které tak vadí německému kancléři Olafu Scholzovi).

V řadě věcí to funguje tak, že když se dohodnou ti dva největší, tedy Německo a Francie, a ostatní jim dělají jen kulisy. Ze 705 poslanců Evropského parlamentu mají tyto dvě země dohromady 175, tedy pouhou čtvrtinu. Ovšem jsou to jen dvě země. Stačí, aby je podpořily třeba jen Itálie a Španělsko a je hotovo. Celý Visegrád má dohromady 108, tedy zhruba 15 %.

V řadě věcí to funguje tak, že když se dohodnou Německo a Francie, tak ostatní jim dělají jen kulisy

313 ze 705 mandátů

Spojení Francie, Itálie a Polska je spojením druhé, třetí a čtvrté země s největším počtem europoslanců. Ovšem všech osm signatářů dopisu dá dohromady 313 ze 705 mandátů, a to má podle znalců stačit k zablokování normy, jež se má projednávat pravděpodobně na podzim.

Otázkou ještě je, jak se celé věci postaví Německo se svojí silnou vyjednávací pozicí. Němečtí zelení jsou lídři tažení za ochranou klimatu a jejich ministr pro hospodářství, vzduch a vůbec všechno Robert Habeck je přímo symbolem vítězství ideologie nad odborností i zdravým rozumem.

Přesto i z Německa už se ozvaly varovné hlasy, a to dokonce i z úrovně vlády, konkrétně od ministra dopravy a ministryně pro životní prostředí. Nikdo asi nepočítá s tím, že Němci se připojí k tažení proto Euro 7, ale kdo ví, jestli nakonec tak nějak tiše to celé nevezmou jako fakt. Tedy fakt příjemný pro jejich automobilové giganty.

Nakonec, ve Francii a Itálii, které se k bojkotu připojili, sídlí největší evropské automobilky skupiny Stellantis, zahrnující Citroen, Fiat, Peugeot a hezkou řádku dalších značek. Ve Francii je navíc ještě Renault. No a další velikáni jsou právě v Německu.

Francie, Itálie a Polsko jsou druhá, třetí a čtvrtá země s největším počtem europoslanců

Úplně klíčová otázka pak zní, co to všechno bude znamenat. Buďto, že ozelenění Evropy je nevyhnutelné, a tohle bude jen jedna prohraná bitva ve válce, která stejně dopadne vítězstvím ochrany klimatu.

Anebo, že poté, co Evropa vzala na milost jádro, tváří tvář neustojitelné situaci v energetice, půjde o další racionalizaci přístupu ke všem možným regulacím. A možná náznak posunu ke zdravému rozumu. Určitě to neznamená, že se na dekarbonizaci Evropa kompletně vykašle. Ale možná to začne dělat trošku jinak. I s ohledem na to, aby jednou nekoukala, jak ti největší špindírové typu Číny, Indie, Brazílie, Ruska a dalších pomalu skupují její aktiva.