Dovozci aut chtějí podporu pro nákupy bezemisních vozů

Podporu 200 tisíc na nákup elektromobilu či auta na vodík a 100 tisíc na plug-in hybridy s emisemi do 50 gramů CO2 na kilometr. Takovou podporu pro soukromé nákupy aut chce po vládě Svaz dovozců automobilů (SDA).

Komentář SH: Ne že by nebyly země, kde dotace existují. Z hlediska dovozce je pak k vzteku soutěžit ve skupině s konkurencí z takového státu, kdo prodá víc. Avšak diskuse, zda elektromobilita jen není další výstřelem typu biopaliv 1. generace, stále pokračují. A pokud jde o státní finance, to snad není třeba rozebírat.

Podle mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) Štěpánky Filipové ministerstvo podporuje čistou mobilitu a zároveň je otevřeno diskusím. Do roku 2020 například stát podle ní financoval z operačního programu podnikání nákup elektromobilů a dobíjecích stanic za 600 milionů korun. Z integrovaného regionálního operačního programu podpořil nákup vozidel hromadné dopravy na alternativní paliva za 8,5 miliardy Kč. Do roku 2027 chce podle ní dát na ekologickou veřejnou dopravu dalších až deset miliard, podpořit výstavbu dobíjecích stanic šesti miliardami nebo podpořit z Fondu obnovy nákup vozidel na alternativní paliva za 4,9 miliardy Kč.

Návrh svazu nelimituje podporu cenou vozu. To je podle zástupců automobilek spravedlivé pro všechny uživatele a tímto principem zvýhodňuje cenově dostupnější modely. Podle SDA si alespoň částečnou kompenzaci zaslouží všichni uživatelé, kteří jsou v současné fázi rozvoje elektromobility ochotni na ekologický vůz vynaložit více svých peněz a přispět tak ke snížení emisí v dopravě.

„Česká republika patří stářím vozového parku přes 15 let mezi poslední státy v Evropě, lépe jsou na tom i všechny okolní země. To se odráží také v nízké bezpečnosti, vysoké spotřebě paliva a vysokých emisích u nás provozovaných vozidel,“ uvedl tajemník svazu Josef Pokorný. Odbyt zejména ekologických vozů je v ČR hluboko pod unijním průměrem. Zatímco registrace elektrifikovaných vozů, tedy elektromobilů a dobíjecích hybridů, dosáhla loni v EU 11,4 procenta, Česká republika zaznamenala jen 2,6 procenta a obsadila tak poslední příčky.

Řada států Evropy se rozhodla ukončit prodej vozů na fosilní paliva. Od roku 2025 zakáže jejich prodej Norsko, v roce 2030 se přidají Německo, Nizozemsko, Spojené království, Irsko, Slovinsko a další. Odborníci proto očekávají, že v mnoha zemích vznikne přetlak výrazně ojetých vozů.