Elektřina teď už vážně

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto dnes oficiálně zahájila prodej svého elektrického vozu Škoda Enyaq iV. Prvních 400 aut této značky předala zákazníkům, kteří si ji objednali už dříve. Je to chvilka když ne slavnostní, tak určitě pozoruhodná.

Ilustrační foto. Photo by CardMapr.nl on Unsplash

Dalo by se říci, že Škoda to „opět dokázala“. Nejsou daleko doby, kdy se nad elektrobudoucností značky silně pochybovalo. Že prý tu (v Česku) zůstane jen výroba výbušných zlotvorů, a tedy zastarávající a odsouzená k postupnému zániku. Pročež Škoda představila první plně elektrické miniauto. Takový trošku nesmělý pokus… Ale také do osvědčených a nejprodávanějších octavií přispěla hybridním pohonem – podle recenzí velmi zdařilým.

Dovolím si odbočku. V 80. letech, když se dokončoval vývoj nového modelu (dnes víme že favoritu), jistý motoristický týdeník vypsal anketu mezi čtenáři, jak by se nový vůz mohl jmenovat. Jeden z účastníků navrhl využít praxi soudruhů z NDR dát autu jméno podle středověkého hradu, a hned iniciativně navrhl Žebrák nebo Trosky.

Ještě v 90. letech Škoda inzeruje 753 (nebo tak nějak) zlepšení na favoritu. Ve Velké Británii se traduje vtip, proč má favorit vyhřívané zadní okno. Aby prý nezábly ruce při roztlačování. Při pohledu na modely za posledních 10 let, včetně těch, končících na „q“, je podobným vtípkům konec a hlavně konkurenci humor přechází.

Enyaq iV je ještě jiné kafe. Škoda jím vstupuje do dnes velice populárního a všemi významnými výrobci (včetně VW) obsazeného segmentu SUV v plně elektrické variantě. Je to vůz pohledný, opět podle recenzí jezdí výborně a uvnitř je velmi užitečný. A je drahý.

Základní varianta je za 1 072 900 Kč, verze s větší baterií, na kterou se dá ujet (prý) 535 km, (a kterou si objednalo více než 90 % zákazníků) stojí 1 202 900 korun. Poctivých českých, žádné bitcoiny. Ale i v tom jde Škoda s dobou. Včera Elon Musk oznámil, že i za jeho tesly se napříště bude platit penězi, protože těžba bitcoinů škodí klimatu.

A ještě v jedné věci je Škoda „in“. Posazuje svůj enyaq do luxusní (nebo přinejmenším výběrové) třídy aut. Ano, ten nový elektrický model je skoro o milion dražší než byla fabia ještě před dvěma třemi roky, ale mezi SUV to zase taková pálka není. V tuzemsku žádná extra podpora elektromobilů neběží, ale o to cennější bude úspěch enyaqu právě na domácím trhu. Nyní je v ČR registrováno zhruba 7000 aut s pouze elektrickým pohonem. Ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček očekává, že by jich do roku 2030 mohlo být 220 tisíc až 500 tisíc.

Jestli elektromobily klimatu škodí nebo neškodí, o tom se Musk nevyjádřil a odborníci ještě vedou nějaké diskuse, i když ne všude a ne zcela otevřené. Své místo v systému individuální dopravy ale jistě má, i když asi ještě sám neví jaké. Enyaqu držím palce.