Bank of America zaplatí pokutu 150 milionů USD, účtovala nevyžádané služby

Foto: Jonathan Cooper on Unsplash

Americký finanční ústav Bank of America, který je druhou největší bankou ve Spojených státech, zaplatí pokutu 150 milionů dolarů (3,2 miliardy Kč). Vyšlo totiž najevo, že účtoval klientům služby, o které si nepožádali. Oznámil to dnes Úřad pro ochranu finančních zájmů spotřebitelů (CFPB) a Úřad pro kontrolu měny (OCC). Bance bylo vedle pokuty nařízeno vrátit zákazníkům peníze.

Regulační orgány také zjistily, že banka od zákazníků dvakrát vybírala poplatky a zadržovala slíbené výhody u kreditních karet. Tyto prohřešky se týkají stovek tisíc zákazníků a v některých případech sahají až do roku 2012, uvedli regulátoři. Bank of America zjištění kontrolorů nepřiznala ani nepopřela, uvedla BBC. Očekává se, že náhrady zákazníkům budou činit více než 80 milionů dolarů, uvedl úřad CFPB.

náhrady zákazníkům budou činit více než 80 milionů dolarů

Bank of America podle tohoto regulačního orgánu spotřebitelům přidávala na účty kreditní karty bez jejich vědomí a svolení, aby pomohla zaměstnancům banky dosáhnout prodejních cílů. Zákazníci se pak dočkali neoprávněných poplatků a zároveň se to negativně odrazilo na jejich úvěrovém profilu.

Komentář SH: Ne, že by se s podobnými prodejními taktikami člověk nesetkal. Ale u druhé největší banky v USA je to poměrně šokující. Bývaly doby, kdy bankovnictví bylo založeno na důvěře. Možná za to může i dlouhé období nízkých úrokových sazeb a tudíž i nízkých marží. Ale to samozřejmě nikoho neomlouvá. Zase jsme u hodnocení založeném na výkonu, měřitelném mnohdy nesmyslnými parametry. Bude zajímavé sledovat, jak to zacloumá důvěrou v sektor v Americe a co na to komentátoři tamních velkých médií.

Dvojí poplatky banka účtovala v případě, že zákazník neměl na účtu dostatek finančních prostředků a transakce byla zamítnuta. Bank of America na toto obvinění reagovala tvrzením, že od té doby přestala poplatek 35 dolarů za nedostatek prostředků účtovat a že snížila poplatky za přečerpání účtu.

Banka zrušila zaměstnancům prodejní cíle

Bank of America rovněž zrušila prodejní cíle, které svým zaměstnancům stanovila v oblasti kreditních karet letos v lednu. Tuto změnu zachová nejméně po dobu tří let.

„Bank of America neoprávněně zadržovala odměny z kreditních karet, uplatňovala dvojí poplatky a otevírala účty bez souhlasu,“ shrnul ředitel CFPB Rohit Chopra. „Tyto praktiky jsou nezákonné a podkopávají důvěru zákazníků. CFPB učiní těmto praktikám v celém bankovním systému přítrž,“ dodal.

Americký prezident Joe Biden slíbil, že potlačí „nevyžádané poplatky“, které uplatňují firmy v řadě odvětví. Vyzval proto Kongres, aby zakázal některé z nich, například poplatek za ukončení služeb u mobilních telefonů či placené televizní služby před vypršením smlouvy. Pod jeho vedením úřad CFPB loni zpřísnil kontrolu bank a jejich zákaznických poplatků. Díky tomuto tlaku spotřebitelé podle Bílého domu ročně ušetří asi pět miliard dolarů.

Bank of America už pokutu za neoprávněné poplatky jednou platila

V roce 2014 dostala Bank of America pokutu 20 milionů dolarů a zákazníkům musela zaplatit přes 700 milionů dolarů kvůli zavádějícím obchodním nabídkám a nezákonným poplatkům souvisejícím s kreditními kartami. Loni musela zaplatit pokutu 225 milionů dolarů za nepovedenou distribuci dávek v nezaměstnanosti.