I kdyby praskla AI bublina, před jejím světem neutečeme

Dvě zásadní sdělení přinesl obsáhlý rozhovor BBC se šéfem Googlu Sundarem Pichaiem. Za prvé nevěřte všemu, co vám říká umělá inteligence. Za druhé, pokud praskne AI bublina, odneseme to všichni.
Není to nic nového, avšak taková slova zní obzvlášť varovně, jsou-li přednesena někým, kdo je nyní s umělou inteligencí intenzivně obchodně spojen. Vždyť právě jeho společnost Aplhabet, která nejpopulárnější světový vyhledávač provozuje, ji uvádí do praxe téměř pro každého. Vedle toho, že AI nabízí při leckterém vyhledávání vlastní souhrn, lze rovnou přejít do jejího režimu. V podstatě se změní hlavně grafika, pořád platí, že uživatel dostane na výběr souhrn a odkazy na zdroje. Ale v klasickém režimu dostane těch odkazů mnohem víc a na základě běžného vyhledávání.
Zatímco z hlediska uživatele jde o drobnost či zábavu, z pohledu tvůrců webových stránek může znamenat tato změna katastrofu. Protože řada lidí na ten zdroj nepůjde a spokojí se s tím, co vyplivne ona AI. I přes varování uvedené přímo na stránce Gemini, že výstup z AI může obsahovat chyby.
Bohužel, je hodně lidí, jejichž pohodlnost a víra v moderní technologie vede k víře v nesmysly. Vysoké školy s tím bojují už pár let. A zdá se, že začínají i střední a dokonce základní. Děti si nehledají informace na internetu (natož v knížkách či od rodičů) a nepíší slohy a eseje. Prostě to zadají do ChatGPT a hotovo.
Že taková práce jim nic nedává, je jedna věc. Že pak věří nesmyslům, druhá. Už se to vkrádá i do médií, kde si nejeden novinář či editor usnadňuje práci. Je to dalším varováním „na entou.“
Teď ho vydává i šéf Goooglu. Má to jeden háček. K těm, který se týká, se to varování asi nedostane. Protože ti si nezadají do vyhledávače či protokolu „rizika AI“ nebo „co říká šéf Googlu.“
Zajímavější je tak vlastně spíš to druhé. Před prasknutím bubliny na akciových trzích. Známe to, asi nejlépe z dob, kdy mnozí investovali peníze do technologických firem, aby pak splakali nad výdělkem. Jenže to jsou dvě věci: jedna, že očekávání naplní jen část firem a v dalších přijdou investoři o peníze. A druhá, že nakonec se ta technologie jako taková stejně prosadí.
Splasknutí bubliny zvané dot.com, neboli .com, nezastavilo obrovský pokrok internetových společností. Asi největším dokladem toho budiž dnešní dominance právě Googlu a Amazonu. Řada společností neuspěje a přežijí jen některé. Ale AI už je všude. V bankovnictví, pojišťovnictví, energetice, e-shopech, výzkumu a vývoji…
Hlavním problémem není obava, že nás ovládne. Ale, že vyrábí chyby a mnozí tomu věří. To je stejné, jako když lidé věří nevyzdrojovaným „informacím“ na sociálních sítích. Ta naivita nás bude stát hodně. Google a další inovátoři, kteří vidí za roh, mají naopak našlápnuto k ještě větším ziskům.


