Stávka na německé železnici skončila předčasně, vlaky jezdí podle běžného řádu
Stávka na německé železnici v noci na dnešek předčasně skončila, vlaky až na výjimky jezdí podle běžného jízdního řádu. Dnes ráno to řekl mluvčí železničního koncernu Deutsche Bahn (DB) Achim Stauss. Obnoveno je i spojení s Českem, kde ale cestující musí počítat s výlukami a přestupy. Stávka za vyšší mzdy měla původně trvat do dnešního večera, zástupci DB a odborů strojvedoucích GDL se dohodli na jejím předčasném ukončení.
„Stávka byla ukončena předčasně v 02:00. Aby mohly všechny vlaky opět vyjet na čas, přeplánovali jsme jízdu tisíců spojů a také mnohé směny našich zaměstnanců,“ řekl Stauss. „V dálkové dopravě od rána dochází jen k ojedinělým omezením. V regionální a městské železniční dopravě ale musí cestující ještě po celý den počítat s omezeními, která se ale liší region od regionu,“ dodal.
Výluky se týkají i cestujících z Česka, například vlaky EuroCity z Prahy do Berlína jsou v úseku mezi Ústím nad Labem a Drážďany kvůli plánované výluce nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Prozatím s přestupem vyjely také vlaky mezi Prahou a Mnichovem. Z pondělí na úterý pak bude obnoven provoz nočních vlaků na trase Štýrský Hradec – Praha – Berlín a Praha – Lipsko – Curych.
Dráhy DB a odbory GDL se o víkendu domluvily, že stávka, která byla od listopadu čtvrtá, skončí dříve a že obě strany opět začnou jednat. Nová dohoda o mzdách by mohla být do začátku března, do té doby další stávka nehrozí.
Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13.650 Kč) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur (73.400 Kč) kvůli inflaci. DB doposud nabídly zkrácení pracovní doby na 37 hodin týdně, větší snížení hodinového závazku podmínily snížením mzdy. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45.000 až 56.000 eur.