Čínská bouře může zastavit evropské elektromobily
Předseda představenstva automobilky Renault Jean-Dominique Senard v rozhovoru s agenturou Bloomberg varoval, že nad rostoucím evropským odvětvím elektromobilů se vznáší „čínská bouře“. Druhá největší ekonomika světa ovládá klíčové suroviny pro výrobu baterií pro automobily. Riziko, že Čína přeruší dodávky surovin mu nedává spát, řekl na konferenci v Aix-en-Provence.
Nedávné rozhodnutí Číny omezit vývoz dvou kovů – gallia a germania – používaných v polovodičích a elektrických vozidlech by mělo evropské představitele varovat, řekl Senard. „Samozřejmě, že mě to v noci budí – je to zásadní strategický problém: přes noc se můžeme dostat do šílené situace a to nikdo nepředpokládal,“ prohlásil. Projevila se podle něj přílišná závislost Evropy na Číně a také potřeba vybudovat nákladný dodavatelský řetězec.
„Když mluvím o čínské bouři, mám na mysli dnešní silný tlak související s dovozem (elektrických) vozidel z Číny do Evropy,“ řekl Senard. „Jsme schopni vyrábět elektromobily, ale bojujeme za zajištění bezpečnosti našich dodávek.“ Čínské odvětví elektromobilů a dodavatelský řetězec surovin jsou výsledkem mnohaletých investic, jejich replikace by podle něj stála miliardy eur.
Čínská vývozní omezení jsou dalším projevem soupeření Pekingu a Washingtonu v oblasti technologií a mohou způsobit další narušení globálních dodavatelských řetězců. Evropa se ocitla uprostřed sporu, což ji nutí hledat alternativy pro nejhorší možný scénář.
V případě náhlého nedostatku baterií kvůli výpadku surovin by byl podle Senarda klíčový vývoj alternativních paliv – například syntetických e-paliv a vodíku.
Komentář SH:
„Plánovaný příběh elektromobility byl, že my v Evropě vyvineme koncept geniálního elektromobilu /…/ a pak budeme naši technickou nadvládu draze prodávat zbytku světa,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny Miroslav Singer, bývalý guvernér ČNB. „Žádnou technologickou převahu jsme si nevybudovali. Jen jsme si připravili ke zruinování tradiční autoprůmysl. Nechápu, jak nemohlo být jasné, že když má někdo nerostné zdroje na výrobu baterií, tak bude chtít ty baterie vyrábět. A že pro automobilku je zásadní, aby měla výrobce baterií co nejblíže sebe. Zvlášť když managementy obou segmentů mluví stejnou řečí.“