Komentář SH: Bacha na starýho Zacha. Půjčit si peníze znamená závazek. To není příjem jako výnos z daní či podnikání. Navíc vzniká náklad v podobě úroků. Možná by to měl poslancům někdo říct. Ovšem pokud budou poslouchat.
Navrhované změny umožní fondu získávání dodatečných peněz zejména vzhledem k finančním potřebám investorů, tedy Ředitelství silnic a dálnic, Správy železnic a Ředitelství vodních cest, uvádí důvodová zpráva. Fond navíc bude moci uzavírat také smlouvy o zápůjčkách, které nemusí být na rozdíl od úvěrů úročené.
Letos hospodaří SFDI podle schváleného rozpočtu se 150,9 miliardy korun. Částka je o 23,3 miliardy korun vyšší, než byla ve schváleném rozpočtu fondu na loňský rok. K plnému pokrytí výdajů fond letos potřebuje asi 30,7 miliardy korun. Vládní podklad k návrhu letošního rozpočtu SFDI uváděl, že fond by je měl získat úvěrem od Evropské investiční banky, případně z vlastních vydaných dluhopisů, k čemuž by ale byla nutná změna zákona.
Za dluhy souvisejícími s úvěry, zápůjčkami nebo dluhopisy SFDI by podle novely ručil stát. Fondu by to mělo podle předkladatelů přinést výhodnější smluvní nebo emisní podmínky a nižší výdaje spojené se splácením závazků. SFDI navíc nebude muset odvádět do státního rozpočtu půl procenta ze zaručené částky, jak nyní obecně stanoví rozpočtová pravidla.
Předlohu, která také rozšiřuje možnosti využití soukromých peněz v dopravních stavbách, nejprve posoudí vláda. Rozhodnou o ní zákonodárci. Předkladatelé navrhli, aby Sněmovna novelu schválila vzhledem navrhované účinnosti od letošního července zrychleně už v prvním čtení.