Za dva roky se prudce zvýší náklady na bydlení a dopravu

Ilustrační foto: Jan Ferenc

I když ekonomika v Česku se potácí kolem černé nuly a v Německu i Rakousku podruhé po loňsku i letos nastoupila recese, je to jen ticho před bouří. Dosavadní emisní povolenky zdražující energii i produkci těžkého průmyslu dostanou od ledna 2025 bratříčka: pod názvem ETS 2 se uvalí emisní daně na vytápění budov včetně obytných a na pohonné hmoty. Nejenže zdraží energii pro vytápění domovů a veškerou automobilovou dopravu, ale opět pustí z klece stále hladového tygra inflace. 

To už tak je v našem dnešním digitálním světě – i když má volič často krátkou paměť, uchované historické záznamy jsou dokonalým svědectvím. Vraťme se do konce září 2021 do vrcholící kampaně před parlamentními volbami. Tehdejší šéf opoziční ODS Petra Fiala pranýřuje v televizním vystoupení tehdejšího premiéra a šéfa vládnoucího hnutí ANO Andreje Babiše za to, že dostatečně nebojuje proti emisním povolenkám. Dnes se z tohoto televizního záznamu předvolební debaty stává důkaz věrolomnosti Petra Fialy vůči českým voličům, čímž autor nemíní chválit bývalou (a už vůbec ne asi i budoucí) vládu Andreje Babiše. Až po ovoci poznáte je. 

Co jsou emisní povolenky? Jednoduše zelené daně za to, že mj. ještě stále funguje normální stabilní energetika postavená v Česku dominantně na uhlí. Například cenu elektřiny zatěžují zhruba jednou korunou navíc za každou spotřebovanou kilowatthodinu. Z těchto peněz pak lidovecký ministr životního prostředí Petr Hladík dominantně dotuje bohaté Čechy, aby si s pomocí až z 50 % dotovaných solárních systémů mohli šetřit na své spotřebě elektřiny. Další vyvolané stamiliardové náklady na posílení sítí a jejich řízení samozřejmě zaplatí všichni spotřebitelé. Tedy jde zase o příklad individualizace výnosů a socializace nákladů.

vláda Petra Fialy legislativní balíček Fit for 55 aktivisticky podpořila

Vláda Petra Fialy za svého předsednictví v EU v roce 2022 legislativní balíček Fit for 55 nejenže podepsala, ale ještě aktivisticky podpořila. Dokonala tak po právní stránce to, co Andrej Babiš za Českou republiku v roce 2019 obecně podpořil svým souhlasem s dekarbonizační ideologií Green Deal (česky poněkud absurdně jako Zelený úděl pro Evropu). Její součástí je pokračující výnos z prvního typu emisních povolenek, který se ale bude snižovat s tím, jak bude pokračovat odchod průmyslu z EU a klesat podíl energie z uhlí. Nynější úsilí Česka spolu s Itálií zabránit zničujícím škodám na autoprůmyslu, který od ledna 2025 poškodí nové tvrdé emise CO2, a při očekávaném nedostatečném prodeji plně elektrických aut na ně navázané pokuty, je to tím absurdnější, že tento systém tatáž Fialova vláda před dvěma lety bez jakýchkoli výhrad podepsala. 

Velké nové příjmy v emisních daních ETS 2 do pokladny Evropské komise, která je politicky přerozděluje členským zemím, jsou naplánovány a povinně implementovatelné opět po předchozím souhlasu i současné české vlády. Když česká média začala rozebírat jejich ekonomicky zničující a samozřejmě i politicky devastující dopad, kabinet Petra Fialy se k nim od tiskové konference 17. července (kdy byl „jen“ oznámen vítěz jaderného tendru) jakoby nechce znát. Nové emisní povolenky na ETS 2 (platné od 1. ledna 2027) na topení uhlím a plynem a na benzín a naftu chce současná vládní administrativa „pouze monitorovat“. Schválit (povinně implementovat z legislativy EU), tedy naúčtovat je spotřebitelům, občanům a voličům je prý musí až příští vláda. To je alibismus a pokrytectví nejhrubšího zrna.

Jak v rozsáhlém článku popsal portál Seznam Zprávy, nikdo dnes dopad emisních povolenek na budoucí cenu zemního plynu nezná. Samozřejmě se to týká možná ještě významnějšího zdražení benzínu a nafty. Přitom obchodníci s energií jsou poptáváni, aby klientům zafixovali cenu plynu i na tři roky dopředu. A to je pro obchodníky obrovské riziko. Když podle představ Evropské komise začne cena povolenky na dnes nominálně slibovaných 45 eurech za tunu emisí CO2, tak cena plynu pro odběratele zdraží o 14 procent. Ale když cena emisní povolenky posléze vystřelí vzhůru, při 100 eurech to zdraží plyn o třetinu. Ovšem podle německého zeleného think tanku Agora Energiewende (vytváří ideový obsah vládnoucí strany Zelených v Německu) má být cílových 200 eur, to je zdražení plynu o více než 60 procent. Totéž platí pro pohonné hmoty, kdy zdražení benzínu může začít u 10 %, ale klidně poskočit o desítky procent. Každý si může s pohledem na cenu PHM na stojanech čerpaček dopočítat, kolik by plná nádrž jeho osobního či nákladního auta stále s emisními daněmi navíc. Topení domácností uhlím nové emisní povolenky zcela cíleně ekonomicky zničí. A teď si představme, co s dopadem ETS 2 udělá takové francouzské hnutí Žlutých vest, když jim vadilo ekologické zvýšení (a politicky rychle posléze odvolané) ceny PHM o pár desítek haléřů.   

Česká vláda se snaží líčit republiku jako ostrůvek stability v Evropě. Dokonce podle premiéra Fialy máme mít ambici za podmínky jeho vládního vedení v dalších čtyřech letech dohnat průměrné německé příjmy a platy. Někteří diskutující čtenáři k tématu sarkasticky uvedli, že se to může podařit, když Německo ekonomicky prudce klesne. Pravda je, že každý den přináší nová nepříznivá fakta a čísla o klesajícím hospodářství největší evropské ekonomiky, ale ještě ho předstihují negativní zprávy z Rakouska. Druhým rokem letos klesne německé hospodářství o 0,2 % HDP, rakouské dokonce o 0,6 procenta. Příští rok prognózují tamní ekonomové velmi skromný růst do jednoho procenta. To čeští prognostici (asi z prognostické tradice) jsou odvážnější: u nás letos plus 1,1 % a příští rok plus 2,5 procenta. A komu jako subdodavatel Německa to české zboží dodáme? Nehledě na to, že českému autoprůmyslu, s podílem 10 % na HDP klíčové součásti průmyslu a celé ekonomiky, zasadí emisními limity v příštím roce zcela určitě strašlivou ránu jeho konkurenceschopnosti a perspektivě.

Autor vystudoval FFUK a postgraduálně MBA studia ekonomiky a managementu. Dříve působil např. jako zahraniční zpravodaj, šéfredaktor exportní redakce a ředitel mezinárodního obchodního odboru ČTK, tiskový mluvčí Škody Auto a ředitel komunikace a marketingu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Nyní pracuje jako konzultant mj. v autoprůmyslu a je mluvčím think tanku Realistická energetika a ekologie.