Online navždy? Už to tady bylo

Banky prý loni uzavřely několik stovek svých poboček. Tedy v České republice. Zdá se, že doba online přichází i do peněžnictví. Kupodivu to ale není poprvé. A minule to moc nevydrželo.

Bez počítače ani ránu, Photo by Glenn Carstens-Peters on Unsplas

Online se dělají už nejen porady přeshraniční, ale i domácí. Firmy zvažují, že nechají řadu zaměstnanců pracovat z domova natrvalo. Teď se šíří zprávy o hromadném uzavírání bankovních poboček. Jen Česká spořitelna a Komerční banka oznámily, že za tři čtvrtletí jich dohromady zlikvidovaly rovnou stovku.

Kupodivu, podobný trend už tady jednou byl. Zhruba tak před patnácti lety. Tehdy k němu nevedly zkušenosti s covidem. Spíše snaha snížit náklady a převést klienty na online služby i pro jejich pohodlí.

Předčasně zesnulý bankéř Jan Vinter mi tehdy říkal, že svět spěje k „McDonaldovskému“ bankovnictví na straně jedné a specializovanému na straně druhé. Skutečně to tak chvíli vypadalo. Jenže… Postupně se banky začaly k osobní obsluze vracet. Ukázalo se, že nejeden klient chce osobní kontakt. Také, že ne každému vyhovuje instalovat si bankovní aplikace, nosit u sebe hned několik přístupových kódů a údajů… nakonec vyměkla i eBanka.

Samozřejmě, doba pokročila. S ní i on-line gramotnost. Pro většinu lidí je skutečně nejen schůdné, ale i pohodlnější řešit skoro vše přes internet. Kromě hypoték, investic, životního pojištění…

Problém bude zřejmě na obou koncích společenského spektra. Někteří lidé to prostě online nedají. Je přitom otázkou, nakolik zrovna oni budou banky obchodně zajímat. Bohatí, nebo alespoň vzdělaní a velmi dobře situovaní zase budou chtít určitý komfort a osobní kontakt při řešení větších finančních operací. Takzvaná afluentní klientela zahrnuje mezi parametry pro výběr banky právě skvěle fungující internetové bankovnictví. Ale také dobrou značku a osobní přístup. Aspoň to tvrdí průzkumy.

Otázkou je, zda bankéři nezačnou komunikovat i s touto částí klientely stále více on-line či jinde než na pobočce. A jak to bude s přístupem k složitějším finančním řešením u té většinové populace. U lidí představujících většinu Gaussovy křivky.

Osobně bych si tipnul, že k nějakému posunu dojde. Nevratně. Ale s revolucí bych byl opatrný. Už jen proto, že akce vyvolává reakci. Jinými slovy: po čase by se mohl objevit někdo, kdo vyrazí proti proudu. Aby nabídl lidem osobní kontakt. Tedy, ne že bych ho hledal nutně zrovna v bance. Ale nějaký hlad tu po době covidí asi bude. Ona se totiž nějak změní celá společnost. Jen zatím nevíme jak.