Obrozenecká hesla nenaplní ani státní dotace, potvrdil NKÚ

Ilustrační foto: Miroslaw Kolaczynski z Pixabay

Psali jsme tu nedávno o tom, že jakýkoliv politický záměr, program či plán se stane jen obrozeneckým heslem, když není správně řízen, nebo když není řízen vůbec. Že na tom nic nezmění ani státní dotace, potvrdil nyní Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) ve své zprávě o výsledcích kontroly toho, jaký vliv měla státní podpora rozvoje kombinované nákladní dopravy. Zjistitl, že „minimální“. Ve sledovaném období „…celkový přepravený objem v kombinované dopravě v ČR klesá, železniční nákladní doprava stagnuje, vodní nákladní doprava prakticky neexistuje a silniční nákladní doprava naopak roste,“ napsal Úřad.

Ten program se jmenoval Bílá kniha – Cesta k jednotnému evropskému dopravnímu prostoru – ke konkurenceschopnému a efektivnímu dopravnímu systému. Jeho cílem bylo převést 30 % silniční nákladní dopravy do vzdálenosti nad 300 km do roku 2030 na jiné druhy dopravy, jako jsou např. železniční či vnitrozemská vodní doprava. Ministerstvo dopravy (MD) na jeho uskutečnění sepsalo Operační program Doprava 2 (OPD 2). Plánovalo v něm v letech 2015 až 2023 poskytnout na podporu výstavby či modernizaci překladišť kombinované dopravy a na pořízení přepravních jednotek celkem 4,7 miliardy korun. Skutečně však poskytlo 648,4 mil. Kč a k 14. prosinci 2023 proplatilo 534,2 milionu korun. Nevyužilo tedy 86 % vyčleněných peněžních prostředků. 

„MD se dosud nepodařilo odstranit překážky bránící rozvoji nákladní kombinované dopravy. U železnice je to např. nedostatečná kapacita železniční dopravní infrastruktury, která je z velké části vyčerpána vlaky osobní dopravy, dále nedostatečná spolehlivost železniční dopravy, nedostatečné parametry železniční infrastruktury a vysoké poplatky za využití železniční dopravní cesty v porovnání se zpoplatněním silnic. Důsledkem je stagnace železniční nákladní dopravy. Využití vodní cesty v nákladní kombinované dopravě prakticky neexistuje. Brání tomu dlouhodobá nespolehlivost labské vodní cesty,“ popisuje NKÚ svá zjištění.

Citovanými miliony korun podpory bylo mezi roky 2018 až 2023 obdařeno 14 projektů. Výsledek byl ten, že cíl stanovený MD přepravit 2800 mil. tunokilometrů v kombinované přepravě byl překročen již v roce 2018, tedy ještě před dokončením prvního podpořeného projektu. Od tohoto roku objem kombinované přepravy do roku 2023 klesal.

Ani další záměry se nepodařilo splnit. Mezi prvními snížit náklady (ceny) přepravy po železnici a snížit ceny na překladištích. Ty chutě rostou spolu s inflací a jsou dvoj- až trojnásobné ve srovnání např. s německými. A podle vyjádření NKÚ se sotva podaří po „dobu udržitelnosti“, tj. pět let po zprovoznění projektu, udržet všechna podpořená překladiště veřejně přístupná za nediskriminační ceny.

Dosažené hodnoty ukazatele výsledku výkon v kombinované přepravě

Rok20152016201720182019202020212022
[tis. tkm/rok]2 531 0162 642 2132 658 1323 247 5433 250 2783 074 5433 149 4663 087 771
Zdroj: ročenky dopravy, výroční zprávy OPD 2.

Budiž zdůrazněno, že nález NKÚ je adresován ministerstvu dopravy, ne konkrétnímu ministrovi. Například zlepšit plavební podmínky na Labi, mj. výstavbou plavebních stupňů Děčín a Přelouč, se tento stát marně snaží už skoro 30 let, úspěch slaví ekologisté. Kanál Dunaj-Odra-Labe nepohřbil Martin Kupka. A vysokorychlostní železnice, které by měly odlehčit přelidněným drahám a uvolnit jejich kapacitu pro dopravu nákladní, se začnou stavět až za dva roky. Ve vyhlašování programů však byli mistři všichni ministři za posledních 25 let.

Bude ten současný výjimkou? Překážky rozvoje nákladní kombinované dopravy uvedlo MD v koncepčních materiálech Koncepce nákladní dopravy a Dopravní politika ČR pro období 2021–2027 s výhledem do roku 2050. Problémem u nákladní kombinované dopravy je nižší nabídková cena u silniční nákladní dopravy, nedostatečné parametry a kapacita železniční infrastruktury a nedostatečná spolehlivost železniční dopravy. „Uvedené překážky rozvoje nákladní kombinované dopravy MD dosud nevyřešilo,“ konstatuje NKÚ. Pro využití vodní nákladní dopravy v nákladní kombinované dopravě je podle vyjádření MD klíčovým projektem Plavební stupeň Děčín, „…avšak v procesech posuzování vlivů na životní prostředí nedošlo k žádnému pokroku a pro řešení se dosud nepodařilo stanovit kompenzační opatření,“ cituje z ministerského materiálu NKÚ.

Přehled vývoje přepravního výkonu jednotlivých druhů nákladní dopravy (v mil. tkm)

Rok20152016201720182019202020212022
Železniční doprava15 26115 61915 84316 56416 18015 25116 32616 368
Silniční doprava58 71450 31544 27441 07339 05956 09063 75665 794
Vnitrozemská vodní doprava585620623554569509517535
Zdroj: ročenky dopravy, kapitola 5.2.1.1. Mezioborové srovnání přepravních výkonů nákladní dopravy.

 

Nabídkové ceny se zatím dorovnávají zvyšováním pokut za vypouštění emisí CO2 při používání silniční dopravy a budou se dost možná od roku 2027 ještě zvyšovat přes emisní povolenky. Jestli se tím urychlí stavba železnic, to se ještě ukáže.

Do budoucna MD podporu kombinované dopravy v rámci vodních cest již neplánuje. To je velmi smutná rezignace na jeden z nejmodernějších a životnímu prostředí nejsympatičtějších módů nákladní dopravy. Další podpora a rozvoj v programovém období 2021 až 2027 se tedy bude týkat jen rozvoje terminálů. Ministerstvo na ni uvolní dotace v celkové výši 576,9 mil. Kč, tedy osmkrát nižší než v OPD 2. Odehraje se to v rámci Specifického cíle (SC 1.1) programu OPD 3 Rozvoj udržitelné, klimaticky odolné, inteligentní, bezpečné, udržitelné a intermodální sítě TEN-T. To je taky hezký název, že?