Vláda sníží v příštím roce dotace na silnice nižších tříd o dvě miliardy
Ministerstvo dopravy v příštím roce sníží krajům dotace na silnice II. a III. třídy o dvě miliardy na čtyři miliardy korun. Toto opatření je součástí konsolidačního balíčku, který ve čtvrtek představila vláda. Uvedlo to ministerstvo na dotaz ČTK. Úřad také sníží dotaci Ředitelství silnic a dálnic a Správě železnic.
Komentář SH: Dalo se čekat, že úspory ovlivní i dopravní infrastrukturu. Nejeden řidič by ale možná radši obětoval zpomalení dálnice, než rozbité cesty na venkově.
„Úspory v oblasti dopravních dotací chceme zaměřit v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na provozní úspory našich investorských organizací Ředitelství silnic a dálnic a Správy železnic. Také máme v plánu vrátit dotace do krajských silnic II. a III. tříd, které nejsou ve vlastnictví státu, z dnešních šesti na původní hodnotu čtyři miliardy ročně,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka. Výše dotace se vrátí na hodnotu z rozpočtu pro rok 2022. Jemelka dodal, že definitivní podoba úspor se ještě připravuje. Podle něj se to nedotkne potřebných investic do dopravní infrastruktury.
Půta: Taky to mohla být nula
Silnice nižších tříd spravují kraje. Výši dotace ministerstvo dopravy určuje podle délky silnic II. a III. třídy na území jednotlivých krajů. „Jsme rádi, že dostaneme jen o dvě miliardy méně, taky to mohla být nula,“ řekl ČTK místopředseda Asociace krajů ČR a liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Pro LIberecký kraj to podle něj znamená, že dostane necelých 170 milionů korun jako loni, namísto letošních 240 milionů korun. Je to nepříjemné, ale rekonstrukce silnic v kraji to podle Půty nezastaví, z vlastního dává jen letos kraj tři čtvrtě miliardy, další peníze má z evropských fondů.
Konsolidační balíček počítá s úsporou šesti miliard na dotacích v dopravní oblasti. Celkově chce stát na zrušených dotacích ušetřit přes 54 miliard Kč. Nejvíce, zhruba 20 miliard, v oblasti průmyslu a obchodu, poté v zemědělství kolem deseti miliard, po kterém následuje právě doprava.