Trolejbusy se vracejí do Prahy a posilují v jiných městech

Do ulic hlavního města se po pěti dekádách vracejí trolejbusy. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) plánuje tuto sobotu 15. října zahájit zkušební provoz trolejbusové linky z Letňan do Čakovic. Vedení Prahy spolu s DPP chce kvůli zlepšování kvality ovzduší postupně rozšiřovat počet jak trolejbusů, tak elektrobusů. V budoucnu by měla být elektrifikována například autobusová linka 119 z Veleslavína na Letiště Václava Havla. Poslední trolejbusová linka v metropoli ukončila provoz v roce 1972.

Trolejbus Škoda, vzpomínáte? Ilustrační foto: varjag z Pixabay

DPP letos v lednu zahájil stavbu trolejbusové trati, která začne už na Palmovce a povede přes Prosek a Letňany do Čakovic. Po nové trati bude jezdit trolejbusová linka číslo 58, která nahradí autobusovou linku 140. Trolejbusy budou z trolejí napájeny asi polovinu trati, zbytek pojedou na baterii. V minulosti už bylo vybudováno trolejové vedení v Prosecké ulici, které budou vozy v využívat.

Praha s DPP chystá elektrifikaci dalších linek. Trolejbusy by měly jezdit například na zmíněné lince 119 na letiště v Ruzyni. Elektřinou poháněné vozy by měly jezdit i na linkách 131, 134, 137, 176 a 191.

Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972.

Ve stotisícovém Hradci Králové trolejbusová doprava  tvoří 32 % přepravy městské hromadné dopravy. Dopravní podnik města Hradce Králové plánuje na léta 2026 až 2030 postupnou obměnu tří čtvrtin trolejbusového vozového parku.Trolejbusy v Hradci Králové jezdí již 73 let a aktuálně jich má dopravní podnik 41. Vedle toho disponuje ještě 68 autobusy na naftu a 22 elektrobusy na baterie. Téměř polovina vozového parku MHD, ač zde nejsou tramvaje ani metro, Trolejbusy v Hradci Králové jezdí již 73 let a aktuálně jich má dopravní podnik 41. Vedle toho disponuje ještě 68 autobusy na naftu a 22 elektrobusy na baterie.

Komentář SH:

V Hradci Králové je téměř polovina vozového parku MHD na elektřinu. Přitom městem neprojíždějí metro ani tramvaje.

Dopravní podnik v Mariánských Lázních na Chebsku pokračuje v investicích do trolejbusové dopravy, týká se měnírny a obnovy trakčního vedení. Před dvěma lety nechalo město kompletně obměnit vozový park.

Dopravní podnik města Pardubic se nebude kvůli rostoucím cenám elektřiny odklánět od trolejbusové dopravy. Trolejbusy, které postupně nakupoval s pomocí evropských dotací, musí provozovat po dobu udržitelnosti jednotlivých projektů, stejně tak musí zachovat trakční vedení vybudované s podporu EU. Posledních pět let podnik investoval do dotačních projektů skoro 400 milionů korun. Utlumovat se ale budou autobusy na stlačený zemní plyn, jejichž provoz by byl velmi nákladný.

Trolejbusovou dopravu podporují i další města, např. Ostrava dokupuje 8 vozů a Zlín připravuje nákup 10 nových trolejbusů.