Téměř polovina Pražanů se na silnicích ve městě necítí bezpečně

Foto:Tom Grünbauer na Unsplash

Zhruba 44 procenta Pražanů se necítí bezpečně na silnicích ve městě. Ve srovnání s jinými evropskými městy dopadla Praha špatně, hůře jsou na tom ve vnímání dopravní bezpečnosti jen tři další z jihu Evropy. Ukázal to průzkum společnosti Cyclomedia, která se specializuje na digitální vizualizaci veřejného prostoru.

Nejlépe vnímají dopravní bezpečnost obyvatelé v městech na severu kontinentu. Pražany děsí zejména nepřehledné křižovatky a roste jejich nespokojenost s elektrokoly a elektrokoloběžkami.

roste jejich nespokojenost s elektrokoly a elektrokoloběžkami

Hůře než Praha dopadly Milán, Řím a Istanbul. V tureckém městě se necítí bezpečně v dopravě až 73 % lidí. Naopak nejlépe z průzkumu vyšlo estonské město Tallin, kde se cítí bezpečně 87 % respondentů. Mezi dalšími městy vnímanými jako nejbezpečnější jsou Oslo, Varšava či Helsinky.

Zhruba 43 procenta Pražanů by uvítalo zpřehlednění a zjednodušení křižovatek. Z průzkumu vyplynulo, že asi polovina obyvatel hlavního města se nejrizikovějším křižovatkám někdy úmyslně vyhne a raději si cestu prodlouží.

Zhruba 43 % by uvítalo zpřehlednění a zjednodušení křižovatek

„V hlavním městě se nachází hned několik opravdu nepřehledných křižovatek, které představují zkoušku i pro zkušené řidiče. Řada komunikací v hlavním městě byla stavěna pro výrazně nižší provoz řadu let nazpět a v současnosti tak jejich kapacita nedostačuje pro automobilový provoz. To vytváří nebezpečné situace. Není tak divu, že řada řidičů ty nejnebezpečnější místa, jako jsou křižovatky U Bulhara či u náměstí I.P. Pavlova anebo křížení magistrály s Žitnou ulicí, raději objíždí,“ řekl krajský koordinátor organizace BESIP Praha Oldřich Kassl. I přesto by téměř dvě třetiny Pražanů z hlediska bezpečnosti v dopravě doporučilo Prahu jako město pro život.

Nespokojenost panuje podle průzkumu ohledně elektrokoloběžek a elektrokol. Více než polovina Pražanů by je po zkušenostech z posledních let zakázala a téměř 60 procent obyvatel Prahy má dojem, že se nehodovost ve městě od jejich zavedení zvýšila.

Asi 34 procenta lidí by chtělo lepší cyklostezky, přičemž skoro 60 procent obyvatel Prahy považuje nynější cyklostezky za bezpečně. Každý pátý Pražan by chtěl ve městě snížit rychlost, podobná část by chtěla zakázat vjezd osobních automobilů do centra Prahy.

Průzkumu společnosti Cyclomedie se zúčastnilo celkem 7515 respondentů z 25 měst Evropy, z toho 308 z Prahy.