Stát podpoří nákladní železniční dopravce jezdící na elektřinu

Až 230 milionů korun mohou získat od státu nákladní železniční dopravci jezdící na elektřinu. Peníze jim mají kompenzovat poplatky za obnovitelné zdroje energie, které uhradili loni v platbách provozovateli železniční sítě za odebranou elektřinu. Oznámilo to v tiskové zprávě ministerstvo dopravy. Výzvu k podávání žádostí o podporu z dotačního programu ROCET zveřejní úřad na svých stránkách během příštího týdne.

„Poskytování finanční podpory pro nákladní železniční dopravu v elektrické trakci vnímám jako jedno z důležitých opatření, kterým lze podpořit konkurenceschopnost tohoto ekologického dopravního módu oproti jiným druhům dopravy,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Na uvolnění prostředků jsem se domluvil s ministrem financí Zbyňkem Stanjurou (ODS). V této kritické době je taková pomoc nanejvýš potřebná.“

„Naplňování politiky snižování emisí z dopravy je společným úkolem jak soukromých společností, tak státu,“ sdělil k podpoře výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců Žesnad.cz Oldřich Sládek.

Od letoška už by měli být dopravci, využívající k pohonu vozidel elektřinu, od poplatků za obnovitelné zdroje osvobozeni. Loňské rozhodnutí českých zákonodárců ale ještě musí potvrdit Evropská komise. „Týkat se to má jak železnice či lanovek, tak dopravních podniků provozujících metro, tramvaje nebo trolejbusy. Toto opatření platí od začátku roku. Evropská komise ještě musí potvrdit, že odpuštění poplatku nepředstavuje nedovolenou veřejnou podporu,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.

Komentář SH:

Opět jedna lobby, patrně tedy Žesnad, úspěšně zabodovala. Odpuštění poplatků na OZE či na nákup emisních povolenek už se uskutečnilo v několika zemích EU, u nás je to zatím v nesmělé diskusi. Mezi tím ČEZ a další distributoři elektřiny oznamují spotřebitelům navýšení tarifů za nákup elektřiny o 50 až 70 procent. Ale pro dopravce se to schová pod hesla jako „konkurenceschopnost“ a „politika snižování emisí“.