Stát chce kvůli gigafactory u Plzně stavět silnici

Ilustrační foto: Siggy Nowak z Pixabay

Stát s Plzeňským krajem a obcemi připravuje stavbu desetikilometrové přeložky silnice druhé třídy II/180, která uleví Dobřanům a Chlumčanům. Jde o investici minimálně za stovky milionů korun související se stavbou továrny na baterie do elektromobilů, tzv. gigafactory, kterou zvažuje vybudovat koncern Volkswagen (VW) v místě záložního armádního a nyní veřejného letiště Plzeň-Líně. Přeložka krajské silnice se ale bude stavět jen za podmínky, že ji bude plně financovat stát, řekl ČTK náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). VW se má rozhodnout, zda si pro gigafactory zvolí Líně, Polsko, Maďarsko či Slovensko, do několika měsíců.

„Obce spolupracovaly a vymyslely dobrou trasu přeložky. Pomohla by Dobřanům, Chlumčanům i ostatním obcím. Ale stavba bude velmi náročná, v řádu vyšších stamilionů až miliard korun, takže by ji měl financovat stát,“ řekl Čížek. Kraj podle něj státu i obcím s přípravou, která už začala, pomůže. Obchvat požadují obce jako jednu z podmínek pro možnou stavbu gigafactory za 120 mld. Kč, kterou vláda vítá. Silnici zahrnula svým usnesením do seznamu souvisejících staveb, na něž chce vydat 9 miliard korun. Podle Davida Petra ze státní agentury CzechInvest bude do dvou měsíců hotová aktualizace cen všech souvisejících staveb, z níž vyjdou náklady a výnosy pro stát.

„Primární pro nás je dostat generovanou dopravu z území strategického podnikatelského parku (SPP, jehož hlavní částí má být gigafactory) co nejrychleji na nadřazenou dopravní síť,“ uvedl Petr. K tomu je nutné podle něj vybudovat přímý přivaděč na dálnici D5 a přeložku II/180 a její napojení v jihozápadní části parku. Dále je v přípravě nová přeložka části silnice I/26 Plzeň – Domažlice, která by odvedla tranzitní dopravu z Líní, Zbůchu a dalších obcí, modernizovaná vlečka, nové seřadiště a nová zastávka vlaku.

Díky přípravě SPP se podle Petra Očka z ministerstva průmyslu urychlují některé dopravní stavby důležité pro region. „S krajem a obcemi je diskutujeme,“ řekl. Pode Očka se tato komunikace od konce října výrazně zintenzivnila.

„Veškerá doprava bateriových článků z továrny ven by byla nákladními vlaky, osmi až deseti denně. Vše co půjde, se bude vozit po elektrifikované železnici a jen tam, kde to nebude možné, bude kamionová doprava,“ řekl Michal Kadera ze Škody Auto. Podle něj je výhodou, že by už žádný kamion nejezdil po současné I/26, ani přes Červený Újezd mezi Líněmi a Zbůchem. Omezená kamionová doprava by směřovala ze zóny na dálnici a pryč, řekl. Zaměstnanci by jezdili do továrny vlakem nebo MHD, o jejímž zavedení bude investor diskutovat s Plzní.