Roste zájem o prověření ojetých aut

Po 1. majiteli, nehavar. Ilustrační foto: Cebia

Počet zakoupených prověření kupovaných ojetých vozů se letos v prvních pěti měsících meziročně navýšil o 37 %, loni činil meziroční nárůst ve stejném období „jen“ 13 procent. Oproti covidovému roku 2020 se letos zájem o prověřování navýšil o 130 procent. Informovala o tom ve své tiskové zprávě společnost Cebia, která se specializuje se na prověřování a zabezpečování všech druhů vozidel. 

„Zájem o historii aut roste i během letošního roku. V květnu jsme zaznamenali meziroční navýšení dokonce o 44 procent,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Vyšší zájem o prověřování přisuzuje sponzoringové televizní kampani, kterou letos Cebia uskutečnila s cílem zvýšit povědomí o problematice podvodů a dále špatné ekonomické situaci ve společnosti.

„Lidé se bojí podvodů a bojí se dodatečných nákladů, které by je mohly čekat, protože řada z nich nemá peníze na další investice. Auta se zdražují a spolu s nimi rostou i náklady na údržbu a servis. Pochopili, že je lepší investovat pár stokorun a znát historii vozu, než být za pár měsíců či let nepříjemně překvapen technickými problémy, které vyžadují nemalé finanční investice. Kromě toho také nechtějí přeplácet reálnou cenu vozu, protože zatajení havárií či stočení tachometru prodražují auto o desetitisíce korun i více. Navíc pokud zjistí menší závady, mohou si u prodejce vyžádat slevu,“ vysvětluje Pajer a dodává, že drtivá většina lidí prověřuje přes Cebii více než jedno auto.

To, že jsou lidé opatrnější, je podle něj na místě, neboť v době zhoršené ekonomické situace se míra podvodů zvyšuje. Podle zkušeností Cebie se lidé zajímají především o havárie a poškození. Častým důvodem pro prověření je také obava ze stočeného tachometru a dále strach z koupě kradeného auta. Naopak méně se zajímají o původ vozidla, kdy zejména u aut dovezených z Německa důvěřují prodejcům. Přitom každé páté auto pochází ve skutečnosti z jiné země a jen tato skutečnost stojí kupující zhruba 30 000 Kč, u dražších a mladších vozidel i více.

Nejčastěji si lidé prověřují vozy značky Škoda, které se v inzerci vyskytují nejvíce a u Cebie tvoří pětinu (19,9 %) prověřovaných aut. Dvě z pěti škodovek jsou Octavie (39,2 % vozů Škoda). Druhou nejprověřovanější značkou je Volkswagen (13,6 %) následovaný Fordem (6,8 %) a dále luxusními značkami BMW (6,5 %) a Mercedes-Benz (5,2 %).

„S rostoucí cenou auta roste zpravidla i zájem o prověření jeho historie. Ukazuje se to například u značky Škoda, kdy podíl Octavií mezi prověřovanými auty je sice o něco nižší než jejich podíl na trhu, u modelů Fabia je však rozdíl podstatně větší. Není proto ani překvapivé, že se na čtvrtém až šestém místě prověřovaných aut umístily luxusní značky BMW, Mercedes-Benz a Audi,“ komentuje data ředitel Cebie. Upozorňuje, že podvody se však vyskytují u všech aut, tedy i u těch levnějších modelů. I v takovém případě kvůli podvodu může kupující přijít o desítky i stovky tisíc korun, a proto je důležité prověřovat historii u každého auta bez ohledu na jeho cenu.