Průměrná cena ojetých aut meziročně stoupla o 15 procent

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu vzrostla v září meziročně o 14,8 % na 287 000 korun. Ve 3. čtvrtletí se ale proti prvnímu pololetí snížila o 2000 korun. Důvodem je snižující se zájem o koupi ojetých vozů kvůli rostoucím životním nákladům. Informaci zveřejnila společnost Cebia, která se zabývá prověřováním ojetých vozidel.

Se sníženým zájmem o auta a klesajícími prodeji vozů klesá i počet dovážených aut. V prvních třech čtvrtletích se do České republiky dovezlo 126 728 ojetých osobních vozidel, což je o 10 149 aut méně než loni ve stejném období. Jejich průměrné stáří se zvýšilo o 0,2 roku na 10,7 roku.

Ilustrační foto: redakce

Zvýšilo se i celkové průměrné stáří prodávaných ojetých vozidel bez ohledu na jejich původ. Loni ve stejném období činilo 9,1 roku, letos se vyšplhalo na 9,3 roku. Vyšší stáří aut je dáno meziročně vyšším průměrným stářím ojetých aut s českým původem, jež vzrostlo ze 7,2 roku na 7,8 roku. Lidé si ponechávají častěji auta nadprůměrného stáří, protože nemají na novější.

Vozy s českým původem tvořily letos 44,4 % trhu, což je meziročně pokles o 4 procentní body. Auta s německým původem byla na trhu zastoupena z 20,5 %, což představuje pokles o 4,7 procentního bodu. Z hlediska zemí původu se trh více diverzifikoval a jediná ze sledovaných zemí, u kterých nastal meziroční nárůst podílu na trhu, je Slovensko. Vozy se slovenským původem zvýšily své zastoupení z loňských 0,5 procenta na 2,1 procenta.

Průměrná doba prodeje ojetého vozu letos meziročně klesla ze 73 dní na 65 dní, což bylo dáno vysokým zájmem o auta v první polovině roku. Snížení dovozů a počtu aut na trhu navíc koresponduje se sníženým zájmem lidí.

Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných vozů klesla letos o 5000 km na 153 000 km. Podíl aut na benzín vzrostl o šest procentních bodů na 47,7 procenta na úkor naftových vozů.

Nejčastěji nabízeným modelem byla opět Škoda Octavia, byť její podíl klesl meziročně o 2 procentní body na 9,3 procenta. Všechny modely značky Škoda zastoupené v první desítce ztratily 3,6 procentního bodu a měly tržní podíl 20,7 procenta.